דלג לתוכן דלג לפוטר

תקשורת מקרבת

הקורס מיועד לאנשי מקצוע והוא מבוסס על ארבעת שלבי המודל של דר' מארשל רוזנברג

 

“המטרה של תקשורת מקרבת היא ליצור חיבור שיאפשר למלא את הצרכים של האנשים המעורבים ולהשיג את שיתוף הפעולה שלהם מתוך הסכמה, רצון וחמלה” 

 

 

מה זה תקשורת מקרבת?

 

תקשורת מקרבת ( NonViolent Communication – NVC) היא דרך לתקשורת אשר פותחה בארה”ב ע”י ד”ר מרשאל ב. רוזנברג בשנות ה 60 של המאה ה 20. בבסיס התקשורת המקרבת קיימת ההבנה שכל התנהגות אנושית נובעת מתוך צרכים פנימיים אשר מניעים אותנו לפעולה. במקום פתרון המחלוקת ברמה ההתנהגותית, גישת התקשורת המקרבת מבקשת לפתור את המחלוקת תחילה על ידי זיהוי הצרכים של כל הצדדים ורק לאחר מכן מעבר לפתרונות – חיבור לפני פתרון.

 

שלב זיהוי הצרכים יוצר בסיס של אמפתיה וחיבור אנושי המעודד מציאת פתרונות משותפים שיענו על צרכי כל הצדדים ויהיו יציבים יותר וברי-קיימא.

 

תקשורת מקרבת ניתנת ליישום במגוון רחב מאד של מישורים – בתהליכי התפתחות אישיים, בתוך המשפחה, בחינוך ובמערכות חברתיות, בארגונים עסקיים ובמוסדות מִמשל – ומאפשרת יצירת אמון ופתיחות המקדמים ומאפשרים פתרון של מחלוקות, אי-הבנות וסכסוכים.

 

הקורס מיועד לאנשי מקצוע והוא יתמקד בהרחבה והעמקה של הכלים האמפתיים לשיפור מיומנויות תקשורת עבור עצמנו ועבור האנשים אותם אנו מלווים.

 

השיעורים בקורס יתמקדו בהקניית ידע, לימוד ותרגול של יסודות התקשורת המקרבת, ויכללו טכניקות חיוניות ליצירת תקשורת מיטיבה ומרפאה, מניעה וניהול של מחלוקות. המשתתפים.ות ילמדו כיצד ליצור מרחב ריפוי בטוח ותומך, המעודד שיתוף של חוויות, למידה הדדית וטיפוח תחושת קשב עמוק, אמפתיה ושייכות.

 

 

הגישה בקורס מבוססת על המודל של דר’ מארשל רוזנברג המורכב מ  4 שלבים: 

  • תצפית – מה שאני רואה ושומע, להבדיל מהפרשנות שלי
  • רגש – זיהוי המחשבה שמובילה לרגש, מה אני מרגיש ממה שראיתי ושמעתי 
  • צורך – מה חשוב לי, מה הצורך העיקרי שלי 
  • בקשה – מה אני רוצה לבקש מהעולם שיענה על הצורך שלי 

 

 

הערך המשמעותי בקורס

 

  • ידע עיוני ומעשי של יסודות התקשורת המקרבת: המודל הכולל את ארבעת השלבים לדיאלוג, שני הצדדים ומשולש היחסים. תרגול מעשי של השפה לחיזוק ושיפור כישורי התקשורת הרגשית והיכולות האמפתיות. כלים לתקשורת בהירה, מחברת ויעילה, במרחב האישי, המשפחתי או הטיפולי.
  • העשרת ארגז הכלים הטיפולי לויסות ועבודה רגשית: תקשורת מקרבת היא כלי עוצמתי לעבודת עומק רגשית ויצירת חיבור בין חלקינו השונים. תרגול טכניקות שונות לחיבור עצמי, הרפיה וריפוי, תוך עבודה עם שיפוטים, רגשות, צרכים ודפוסים מעכבים.
  • התנהלות במצבי קונפליקט: נלמד כיצד תקשורת מקרבת מסבירה קונפליקט וכיצד הוא יכול להפוך להזדמנות לחיבור וקרבה, עבור עצמנו ואחרים. נתרגל אסטרטגיות יעילות להתמודדות עם מצבי קונפליקט וחילוקי דעות וכלים לניווט אתגרי גישור בדרכי שלום ואמפתיה.

 

להרשמה מהירה, לחצו כאן >

 

 

הנושאים המרכזיים בקורס תקשורת מקרבת:

 

הקהילה מספקת למגשר את כל הכלים להצלחה מקצועית:

  • המודל של דר’ מארשל רוזנברג ליצירת תקשורת מקרבת: למודל 4 שלבים ושני צדדים ומטרתו ליצור שיח – דיאלוג – שיאפשר לנו חיבור אנושי ואמפתי עם אחרים. שימוש במרכיבי המודל מאפשר לנו להחזיק מרחב של הקשבה סקרנית ואמפתית שמעודדת שיתוף ולבטא את עצמנו באופן שתומך בחיבור והתמלאות הצרכים, האישיים והמשותפים.

 

  • משולש היחסים: שלושת המקומות שדרכם נעבור במהלך הדיאלוג. בכל רגע בדיאלוג אנחנו נמצא בלפחות אחד ממקומות והיכולת להבחין היכן אני נמצא.ת ולאן אני אבחר להמשיך, מאפשרת ליצור תנועה נכונה יותר בתוך הדיאלוג או במהלך הטיפול. בנוסף, אוכל לזהות מצבים שבהם הצדדים נמצאים במקומות שאינם מאפשרים המשך של הדיאלוג.

 

  • אמפתיה: הרחבת היכולות האמפתיות שלנו ויצירת חיבור חומל עם ‘מה שחי’ בתוכנו, באחרים ובסביבתנו נמצאות בליבה של התקשורת המקרבת. במהלך הקורס נעמיק במהות האמפתיה, ונתרגל כיצד להגיב לרגשות ולצרכים שלנו ושל אחרים באופן שיעודד שיתוף ושיח אמפתי, גם על נושאים שאולי קשה יותר לדבר עליהם. נתרגל אמפתיה פנימה (לעצמנו) והחוצה (לאחרים) ונלמד על החשיבות של האטה ועצירה בדיאלוג.

 

  • התמרת שיפוטים לצרכים: שיפוטים הם חלק מהדרך שבה אנו מעריכים את עצמנו ואת הסביבה שלנו. נבחן את השיפוטים שלנו והשפעתם על מערכות היחסים שלנו עם עצמנו ועם אחרים. נלמד מה תפקידם של השיפוטים וכיצד להפוך אותם לכלי עבודה חומל ועוצמתי שמאפשר לנו חיבור למה שחשוב לנו ולאחרים – למה שיהפוך את הריחוק לחיבור.

 

  • קבלת החלטות ומצבי קונפליקט: מצבי קונפליקט נמצאים הרבה פעמים במרכזם של תהליכי צמיחה. נלמד ונתרגל כלים להתבוננות מיטיבה על מצבים אלה ונתרגל כלים לתמיכה וליווי תהליך של חיבור מתוך הקונפליקט. נגלה שצרכים אף פעם לא מתנגשים, מה ניתן לעשות כשדרכי הפעולה שלנו כן מתנגשות ויוצרות קונפליקט ואיך ניתן ליצור הסכמות ולמצוא פתרונות מיטיבים, שעונים על צרכי כל הצדדים (win-win).

 

תקשורת מקרבת- למי זה מתאים?

הקורס מתאים לאנשי מקצוע כגון: מאמנים, יועצים, מדריכים, מטפלים, מגשרים וכל מי שמלווה אנשים בתהליכים אישיים

תכני קורס תקשורת מקרבת

  • הצגת המודל של דר’ מארשל רוזנברג
  • הבחנה בין תצפית לפרשנות ככלי לעבודה עם אנשים
  • חקר הרגשות שלנו מקומם ותפקידם – הבחנה בין רגשות למחשבות
  • שפת התן ושפת הג’ירף, מהם צרכים ע”פ תקשורת מקרבת ומה ההבדל בינם לבין הדרכים למענה עליהם
  • ההבחנה בין צורך לאסטרטגיה
  • בקשה מקרבת ומה ההבדל בינה לבין דרישה
  • איך מדברים תקשורת מקרבת
  • אמפתיה, הלב של החיבור בינינו
  • מהי הקשבה אמפתית אקטיבית
  • שיפוטים –  למה אנחנו שופטים את עצמנו ואת האחרים ומה מתחבא מאחורי כל שיפוט
  • פסקול הפנימי – תקשורת מקרבת מלמדת אותנו איך להעזר בשיפוטים ככלי לחיבור והתפתחות
  • מחלוקת כהזדמנות לחיבור, צמיחה והחזקה משותפת של כלל הצרכים

 

להרשמה מהירה, לחצו כאן >

 

תקשורת מקרבת: למה דווקא בגומא גבים?

מכללת גומא גבים עוסקת בהכשרות מקצועיות כבר מ 1996 ואנו מאמינים שאנשי מקצוע שמלווים אנשים ותהליכים חייבים להיות בעמדת למידה תמידית. קורס זה, בהנחיית שרית רוסו יצחקי, מיועד לאותם אנשי מקצוע שרוצים להרחיב ולחדד מיומנויות, לקבל כלים נוספים לעבודתם האישית ובתהליכי ליווי אנשים

שיטת הלימוד בקורס

התנסות

הדגמה

הנחיה ודיון

חשוב לדעת!

תנאי קבלה

אנשי מקצוע שמלווים אנשים

מבנה הקורס

8 מפגשים של 3 שעות לימוד
סה”כ 32 שעות אקדמיות

תעודה

סיום קורס: יסודות התקשורת המקרבת

רוצה פרטים נוספים על הקורס?

להשארת פרטים נשמח לייעץ:

    קורסים שיפתחו בקרוב

    קורס תרפיה פיננסית - מקוון
    יום רביעי, 22.10.2025 , 17:00 - 20:00

    בוגרים ממליצים

    • המלצה

    שאלות ותשובות

    • מה בפועל לומדים בקורס תקשורת מקרבת?
    • הקורס מעניק ידע וכלים ע”פ המודל של ד”ר מארשל רוזנברג והוא כולל: הבחנה בין תצפית לפרשנות, זיהוי רגשות, הבנת הצרכים מאחורי כל רגש או פעולה, הקשבה אמפתית מתוך נוכחות וחמלה, ניהול קונפליקטים, חקר הרגשות ועוד.

    • מהי בכלל תקשורת מקרבת?
    • תקשורת מקרבת (NonViolent Communication – NVC) היא גישה שמבוססת על הקשבה לצרכים עמוקים של כל הצדדים במטרה ליצור חיבור אנושי ואמפתי ולהגיע לפתרונות מוסכמים. זוהי דרך תקשורת שמחברת בין אנשים במגוון רחב של מצבים, ומסייעת לפתור קונפליקטים ומחלוקות.

    • למי מתאים הקורס תקשורת מקרבת?
    • הקורס תקשורת מקרבת מתאים לאנשי מקצוע שמלווים אנשים: מאמנים, מדריכים, מטפלים, יועצים, מגשרים. הוא מאפשר לפתח מיומנויות תקשורת, אמפתיה והקשבה, בעבודה ובחיים האישיים.

    • האם צריך רקע קודם כדי להשתתף בקורס?
    • לא. הקורס מתאים גם לאנשי מקצוע שזו ההיכרות הראשונית שלהם עם תקשורת מקרבת, וגם לאנשי מקצוע בעלי ניסיון, שמעוניינים להעמיק בתחום ולרכוש כלים נוספים להשגת תקשורת טובה ושיתוף פעולה.

    • מהו מבנה הקורס תקשורת מקרבת?
    • הקורס מורכב מלמידה עיונית וחווייתית של יסודות התקשורת המקרבת, ביניהם:

      • המודל בן 4 השלבים

      • זיהוי צרכים

      • חקר רגשות
      • שפת הג’ירף ושפת התן

      • אמפתיה לעצמי ולאחרים

      • המרה של שיפוטים לצרכים

      • עבודה עם “משולש היחסים” בדיאלוגים

      • התנהלות במצבים של קונפליקט

      הקורס כולל תרגולים אישיים וקבוצתיים, סימולציות ודיאלוגים, מתוך מטרה להעשיר את ארגז הכלים במיומנויות ואסטרטגיות לעבודת עומק רגשית, יצירת חיבורים והתמודדות עם חילוקי דיעות.

    • מה מקבלים בסיום הקורס?
    • בוגרי הקורס יקבלו תעודת השתלמות מטעם קבוצת גומא גבים, שתעיד על סיום קורס מקצועי ומעמיק בתחום התקשורת המקרבת.

    השינוי שלך מתחיל כאן!

    נשמח לייעץ, רק צריך למלא פרטים.



      קורסים נוספים שיכולים לעניין אתכם

      קורסים במכללה
      דילוג לתוכן