מערכות יחסים בין אנשים הן דבר מורכב, כיוון שלבני אדם שונים יש דעות מגוונות, רצונות שונים ורגשות וזה דבר נהדר. אילו כולנו היינו זהים העולם היה פחות מעניין והרבה פחות מתקדם. אבל באופן טבעי, לפעמים נוצרים מתחים בין אנשים, סכסוכים, אי־הסכמות וקונפליקטים, בין אם זה בתוך המשפחה, בין חברים או במקום העבודה.
התמודדות עם קונפליקטים בעבודה
קונפליקטים בעבודה כמו גם דעות שונות וציפיות הם חלק טבעי מהתנהלות שוטפת של בעלי תפקידים. אבל לצד המגוון בין אנשים צריך גם למסד שיטת פתרון קונפליקטים כדי שהאווירה תישאר נעימה עבור כולם והחֶברה תצמח מהשונות. דעות שונות בתוך ארגון הן דבר מועיל המביא לצמיחה והתפתחות. כל ארגון צריך אנשים בתפקידים שונים המביאים תועלת למערכת ומפתחים אותה. אותם עובדים מגיעים ממקומות שונים, מרקע שונה, עם רצונות ויעדים, לפעמים עם מתחים שהם מביאים איתם מהבית, מצבי רוח וקשיים, ובאופן טבעי מעדיפים אנשים מסוימים על פני אחרים. לא תמיד ניתן לנהל שיח אישי במהלך עיסוק בענייני היום השוטפים בעבודה ולא כולם יכולים להיות חברים טובים בתוך חברה גדולה. השאלה היא כיצד מתמודדים עם קונפליקטים בעבודה בצורה טובה? איך יוצרים תהליך של פתרון קונפליקטים יעיל ומונעים אותם בהמשך?
לא אישי
כשיש קונפליקטים בעבודה והם נובעים מדעות מקצועיות וחשיבה שונה זה דבר שיכול להועיל לחברה. אולם, אם קונפליקטים בעבודה נובעים מחיכוכים אישיים, מירידה לפסים אישיים או שחוסר הסכמה מקצועי מתדרדר למאבקים אישיים, חשוב להתערב ולמסד שיטת ניהול קונפליקטים כדי לטפל בכך.
תקשורת בפתרון קונפליקטים
בתוך כל חברה יש באופן טבעי היררכיה בין תפקידים ויש הנהלה, עובדים הכפופים לעובדים אחרים, קידומים, תפקידים נחשקים ויעדים שצריך לעמוד בהם. קונפליקטים בעבודה יכולים להתפתח על רקע של חוסר קידום, תחושת חוסר הערכה, חילוקי דעות מקצועיים, אכזבה ועוד. פתרון קונפליקטים יעיל במקרים של קונפליקטים בעבודה נעשה באמצעות תקשורת פתוחה והקשבה לצד השני. אבל לא מדובר על שמיעת הדברים, אלא על הקשבה פעילה בניסיון להבין את מניעי הצד השני, לנסות לראות את הדברים מהצד של האדם העומד מולכם באמת – מהם הצרכים שלו, הפחדים או התקוות שלו. בעת כעס אנו נוטים להאשים, להתבצר בעמדותינו ונאטמים לדברי הצד השני. פתרון קונפליקטים מתחיל בהבנת הצד השני, לא בהכרח בהסכמה איתו. אבל גם כשלא מסכימים, פתרון קונפליקטים בדרך של הזדהות, אמפתיה, ניסיון אמיתי ללכת לקראת יכולים לפתור קונפליקטים בעבודה באופן יעיל. הדרך להקשיב באופן פעיל היא לעיתים לחזור על דברי הצד השני במטרה לוודא את הבנת הכוונה, לדבר באופן חיובי ולהציג עמדה באופן חיובי ולא מאשים.
פתרון קונפליקטים בעבודה
קונפליקטים בעבודה יכולים להיות לא פעם תוצאה של חוסר שביעות רצון של שני הצדדים – המנהל והעובד או אי עמידה ביעדים – מתחים אלו יכולים להציף מאוד מבחינה רגשית. הדרך לאפשר לעובד להגיד את דעתו ושדעתו נשמעת, להביט בעיניו, להישאר רגוע ולהציג נתונים ולא רק אמירות, מסייעים מאוד בתהליך של פתרון קונפליקטים ומאפשרים תקשורת טובה יותר.
מגבשים ומקרבים
יישום מדיניות של דיאלוג ותקשורת פתוחה בין אנשי הארגון יכולה למזער ואף למנוע מאבקים וסכסוכים ולייצר פתרון קונפליקטים בצורה בונה ופתוחה. כדי למסד את האווירה חשוב ליצור פעילויות מגבשות, לאפשר היכרות אישית יותר בין העובדים, לתת דוגמה אישית בפתיחות וברצון להכיר באופן אישי ולא רק בתפקיד בעבודה. מדיניות של דלת פתוחה בין העובדים וההנהלה ושיחות אישיות תקופתיות של הערכה יכולות ליצור קרבה ולמנוע קונפליקטים.