דלג לתוכן דלג לפוטר

מהו CCO? מתוך ספרו של עמרי גפן: “עוצמת השיתופיות – מאגו סיסטם לאקו סיסטם”

עמרי גפן, המנהל האקדמי של התוכנית

מהו CCO? מה כולל התפקיד? מדוע יש צורך בתפקיד שאמון על שיתופיות ושיתופי פעולה?

עמרי גפן, מומחה לשיתופיות ומו”מ ומחבר הספר “עוצמת השיתופיות מאגו סיסטם לאקו סיסטם” עונה בספרו על שאלות אלו בפרק 8 שמוקדש לתיאור מקצוע העתיד  CCO  או בשמו המלא Chief Collaboration Officer

הספר בהוצאת מטר, עוסק בניהול אפקטיבי של שותפויות, ממשקים ושיתופי פעולה.

מקצוע העתיד: CCO – מנהל שיתופיוּת והזדמנויות

במציאות שבה רבים מהמקצועות הקיימים עתידים להיעלם, צפוי להיווצר מקצוע חדש: מנהל שיתוּפיות והזדמנויות – CCO (Chief Collaboration Officer). אפשר להעריך כי בשל החשיבות הגוברת של הנושא, בתוך מספר שנים תהיה פונקציה בכירה כזו בכל ארגון. אדם זה הוא שיוביל את השיתופיות והרלוונטיות של הארגון.

המציאות דורשת לייצר מענה מעמיק כדי שניתן יהיה למקצע את כל התחום של שיתופי פעולה ושותפויות. חלק מן המענה לכך טמון ביצירת התפקיד החדש. רצוי להימנע מהתואר “משת”פ בכיר…” ולכוון ל”סמנכ”ל שיתופיות” או “מוביל שיתופי פעולה”, ואפשר גם לאמץ את האנגלית: CCO. גם בישראל, ובוודאי בעולם, ארגונים רבים משתמשים במונחים המקובלים לבעלי תפקידים: CEO, CFO וכדומה. לכן ברור כי CCO יתקבל באופן טבעי ביותר.

 

מה כולל התפקיד?

  • סיוע בבנייה סדורה ומקצועית של ממשקים ושיתופי פעולה – בתוך הארגון ועם מערכות אחרות.
  • טיפול מקצועי ומניעתי בממשקים בעייתיים ושחרור צמתים תקועים.
  • הטמעת שפה ותרבות ארגונית שיתופית.
  • פתרון אתגרי שיתופיות מהותיים בארגון.
  • זיהוי הזדמנויות אסטרטגיות לשיתופי פעולה ושותפויות.
  • הטמעת מתודולוגיות סדורות ומדידה.
  • סיוע מקצועי בקבלת החלטות לגבי כניסה לשותפויות.
  • ניהול קונפליקטים.
  • ליווי מנהלים ובעלי תפקידים שונים ומתן ייעוץ עבור ניהול ממשקים, שיתופי פעולה וטיפול במשברים.
  • הטמעה ארוכת טווח של תפיסות שיתופיות ומתודולוגיות סדורות לשיתופי פעולה, במערכות שבהן מתקיימים תהליכים.
  • העצמה ורתימה של כל הגורמים לצורך תהליכים אפקטיביים וחיסכון במשאבים.
  • ליווי תהליכי משא ומתן חיצוניים.
  • זיהוי הזדמנויות חדשות לשיתופי פעולה ושותפויות במטרה לחזק את הרלוונטיות הארגונית.
  • העצמת שיתופי הפעולה החיצוניים באמצעות שותפות ברשת CCO.
  • ניהול קהילה.
  • יצירה וניהול של רשתות שיתוף של הארגון/הקהילה.

דמיינו קבוצה של בעלי תפקידים בכירים במשרדי הממשלה, שמשתמשים בשפה אחת ובמודל עבודה אחיד. כאשר נוצרים חסמים בשיתופי פעולה בין־ארגוניים, הם האנשים שיהיו אחראיים לשבת ביחד, לשחרר את התקיעויות ולטייב את תהליכי העבודה. חזון זה יחולל מהפכה בתחום השיתופיוּת וישפיע על תהליכים רבים. עוצמת הרשת שתיווצר, הן בארגונים גדולים והן ביניהם, היא יעד משמעותי בפני עצמו.

הגדרת תפקיד זה עשויה גם לסייע ביצירת רלוונטיות באותם מרחבים שעדיין מתנהלים בתפיסות מסורתיות של העולם הישן.
לדוגמה, נציין את תפקיד המפקח במשרד החינוך. עצם ההגדרה מצביעה יותר מכול על תפיסה של עולם ישן ולא רלוונטי. בפועל, ולנוכח אתגרי התקופה והמערכת, ההגדרה הנכונה היא “מובילי שיתופי פעולה”. אנשים אלו הם שצריכים להוביל ולחבר בין בתי הספר, בין החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, בין החינוך לקהילה, בין מערכת החינוך להורים. אם עד לאחרונה הדבר לא הוגדר ולא ניתנו להם הכלים, הרי שבעתיד אין ספק כי זה יהיה הכיוון.

במערכות רבות המנהלים מבצעים כיום את מה שנכלל בתפקיד. מצופה מהם לנהל את המערך שלהם ולשפר את שיתופי הפעולה שלהם עם עמיתיהם. גם אם הדבר קורה יותר מאשר בעבר, עדיין נדרש גורם שיראה את התמונה הכוללת ויוביל תהליכים מקצועיים בתחום. בידי המנהלים עצמם לא תמיד מצויים הזמן והמשאבים הנדרשים לצורך התמסרות מלאה למשימה.

אם רוצים להתייחס לעניין השיתופיות ברצינות, יש למנות לתפקיד אדם בכיר, המחובר לאסטרטגיה ומדווח ישירות לראש הארגון. מישהו מומחה בתחומו ובעל יכולת להיות ממוקד בנושא מתוך ראייה מערכתית והבנה של האקו־סיסטם.

בהקשר זה נשאלת השאלה: מדוע לא להסתמך על בעלי תפקידים קיימים, ורק להרחיב את הגדרות התפקיד שלהם?

המועמד הטבעי ביותר הוא מנהל משאבי האנוש של הארגון, ה־HR. ­­רבות מהתכונות ומהיכולות הנדרשות ל־CCO אמורות להיות גם למנהל ה־HR, כולל הבנה עמוקה של תהליכים, יכולות בין־אישיות גבוהות, כלֵי הערכה ועוד. מועמד אחר הוא מנהל המידע והלמידה של הארגון, ה־CIO (Chief Information Officer). לבעל תפקיד זה אמורה להיות ראייה ארגונית רחבה ותפיסה מדויקת של ממשקים בין יחידות שונות. אפשרות אחרת היא להרחיב את תפקידו של מנהל התפעול של הארגון, ה־COO (Chief Operation Officer).

שילוב עם תפקיד קיים לא יאפשר שינוי פרדיגמטי. במקרה הטוב, השיתופיות תקבל מקום משני לנושא המרכזי של בעל התפקיד. שינוי משמעותי מחייב מהלך דומה למה שקרה בדיסציפלינות חדשות שהתפתחו במשך השנים – כולל אימוץ של הגדרה בהירה, בידול בכלים ובהכשרה, ומיצוב ברור במערכת. מה שברור לנו היום לא היה כך לפני מספר שנים או עשרות שנים לגבי מגוון תפקידים. האם אפשר כיום לחשוב על מנהל התפעול כאחראי גם על תהליכי בקרת האיכות (QA)? האם המנכ”ל יכול לעסוק בנושאי משאבי אנוש? התשובות לכך ברורות כיום. אותה בהירות תהיה בעתיד לגבי תפקיד ה־CCO. יהיה אדם שזהו תפקידו המוגדר, כמי שמומחה לתחום זה. בארגונים גדולים מאוד תהיה קבוצת CCO.

גם אם בשנים הקרובות ישולב תפקיד ה־CCO עם תפקידים אחרים בארגון, הרי שהמינוי והאחריות יחייבו הכשרה ייעודית. הכשרה זו כוללת למידה של מרכיבים רבים: מודלים מקצועיים של שיתופי פעולה, ניהול קהילות, כלים של משא ומתן אינטגרטיבי וגישור, מומחיות בניהול תהליכי דיאלוג ובניית הסכמות, הבנה מעמיקה ויכולת שימוש ברשתות חברתיות, ניהול דיונים וישיבות ושליטה גבוהה מאוד ביצירת אינטראקציות אפקטיביות.
במסגרת תפקיד זה יש צורך בהבנה עמוקה של חדשנות וניהול הזדמנויות. מכלול זה יורחב ויועמק במשך השנים, ומקבלי ההחלטות יבינו כי מדובר במקצוע ובדיסציפלינה העומדים בפני עצמם.

אפשר להעריך כי הכשרת CCO תשולב בעתיד כמסלול אקדמי באוניברסיטאות.

 

עמרי גפן, המנהל האקדמי של התוכנית

תוכן נוסף שיכול לעניין אותך

פרק 59 | כל האמת על עתיד הארגונים: מגמות, ESG ואחריות תאגידית

עמרי גפן מראיין את מומו מהדב
עמרי גפן בשיחה מרתקת עם מומו מהדב, מנכ"ל ארגון במעלה, על המגמות המעצבות את עולם הארגונים. הם צוללים לעומקם של נושאים כמו מקום ה-ESG וחשיבותו, האמת שמאחורי אחריות תאגידית, וכיצד ליצור ולשפר מערכות יחסים בתוך ארגונים. השיחה חושפת תובנות חשובות על האתגרים וההזדמנויות העומדות בפני מנהלים ועובדים בעידן המשתנה. להמשך קריאה >

פרק 58 | המהפכה של המאה ה-21: שיחה מעמיקה עם מפתחת ‘הגישה המשלבת’

שרון רנדליך מראיינת את ענת מילנר כהן
מה זה "אימון אישי"? מה החשיבות שלו דווקא בעידן הנוכחי ואיך הפך לאחד הכלים המרכזיים במאה ה-21 לניהול עצמי ולצמצום הפער בין הרצוי למצוי. כל מה שכדאי לכם לדעת על אימון אישי, על התפתחות המקצוע בארץ ועל הכשרת המאמנים בגישה הייחודית של מכללת גומא-גבים, חלוצת הכשרות המאמנים בישראל. שרון רנדליך מארחת את ענת מילנר כהן, מפתחת "הגישה המשלבת" - שיטת האימון הייחודית של מכללת גומא-גבים. להמשך קריאה >

פרק 57 | על מנהיגות וטרנספורמציה בעולם השיתופיות: מה עובד ומה לא

עמרי גפן מראיין את אלון בן יוסף
אלון בן יוסף ועמרי גפן נפגשו לפני מספר שנים כאשר אלון שב משליחות באירופה. החיבור היה מיידי ומאז אלון צמח בקבוצה כתלמיד שעשה מסלול מלא כמנחה, וכיום הוא מנהל את יחידת השיתופיות והייעוץ הארגוני של קבוצת גומא-גבים. בשיחתם מעמיקים עמרי ואלון בהיבטים יישומיים של שיתופיות ארגונית ובין ארגונית. באתגר המשולב של מנהיגות וטרנספורמציה ארגונית, בשאלות הדחיפות והבשלות, ובדוגמאות לתהליכים שנכשלו ושהצליחו. שווה להקשיב וללמוד משני מקצוענים בתחום להמשך קריאה >

טיפול פסיכולוגי או אימון אישי? על ההבדלים והבחירה הנכונה

מאת: מערכת האתר
רובנו ניצבים לעיתים בפני אתגרים, התמודדויות או תקופות של שינוי, שבהן אנו זקוקים לתמיכה מקצועית. שתי גישות עיקריות מציעות תמיכה זו: טיפול פסיכולוגי ואימון אישי. הבנת ההבדלים בין השתיים יכולה לסייע בבחירת הטיפול המתאים ביותר לצרכים האישיים. להמשך קריאה >

רשימת מקורות להעמקת הידע בנושאי הכנס השנתי של גומא גבים 2025

מאת: מערכת האתר
הכנס השנתי של גומא גבים התקיים ב-12.2.2025 והושפע מאירועי ה-7 באוקטובר. הוא עסק בטראומה אישית וקולקטיבית, פוסט טראומה והתמכרויות, ומאפייני הדור הצעיר שחווה את הטראומה, אותו דור שמסתמן להיות דור התקווה. ריכזנו עבורכם כאן רשימת מקורות מומלצת להעשרת הידע בנושאים שהוצגו בו. להמשך קריאה >

הורמוני האושר: המפתח לרווחה נפשית ואיכות חיים

מאת: מיכל גורדון
מה באמת גורם לנו למצב רוח טוב ולתחושת שלווה? מה יכול לעזור לנו לשפר את ה-well-being שלנו? הורמוני האושר כמובן! מיכל גורדון, מאמנת אישית לאושר, מסבירה מהם הורמוני האושר ואיך אפשר להגביר את רמותיהם, בעזרת פעולות פשוטות ויום-יומיות כמו חיבוק, פעילות גופנית או תזונה נכונה. כי גם בזמנים מאתגרים, אפשר ורצוי לשפר את מצב הרוח ולהרגיש הרבה יותר טוב. להמשך קריאה >

בין הובלה לניטרליות: כך מנהלים תהליך גישור בלי לאבד איזון

מאת: גלעד ברגשטיין
ניהול תהליך הגישור הוא אמנות של איזון. מצד אחד, המגשר צריך להכווין ולהוביל. מצד שני, עליו להישאר ניטרלי ולתת לצדדים למצוא פתרונות בעצמם. אז איך עושים את זה נכון? גלעד ברגשטיין, מגשר ועו"ד, בוחן את האיזון העדין שבין ניטרליות להובלה ומציע למגשרים כלים להתמודדות איתו. להמשך קריאה >

לימודי תעודה: בחירה מעשית לקריירה מצליחה

מאת: מערכת האתר
בעולם שבו הקריירה תופסת מקום מרכזי בחיינו, רבים מתלבטים בין מסלולי לימודים שונים כדי להשיג את הידע והכישורים הנדרשים. לימודי תעודה מציעים אלטרנטיבה ממוקדת ומעשית לתארים אקדמיים, ומאפשרים לרכוש מקצוע בזמן קצר יחסית. מסלולים אלו מתאימים במיוחד לאלו המעוניינים בהסבה מקצועית, בהעמקת הידע בתחום מסוים, או בשילוב לימודים עם עבודה קיימת. הגמישות וההתמקדות בפרקטיקה הופכות את לימודי התעודה לבחירה אטרקטיבית עבור רבים. להמשך קריאה >

איך לשמור על הזוגיות והרומנטיקה גם כשהילדים בחופשה

מאת: מיקי שאשא
איך שומרים על זוגיות שפויה כשהילדים בחופשה? עם קצת תכנון, הומור והרבה סבלנות, אפשר לצלוח את החופשה הזו, להישאר ביחד, וליהנות מהדרך. מיקי שאשא, מאמנת אישית, זוגית ומינית, תעזור לכם לשמור על הקשר הזוגי שלכם גם בתקופות האינטנסיביות האלה. כי גם בזמן חופשה, מגיע לזוגיות שלכם מקום משלה. להמשך קריאה >

פרק 56 | על חיבורים, חברים ואוכל: הפיצוח המרתק של דקלה מלמוד

עמרי גפן מראיין את דקלה גולדשטיין מלמוד
דקלה גולדשטיין מלמוד בפגישה עם עמרי גפן על חיבורים. בשיחתם המרתקת הם חוקרים את העולמות של חיבורים ושיתופיות, דרך הפריזמה המרתקת של הפרוייקט הייחודי "החברים של דקלה". דקלה בחרה לפני שנים לחבר בין אנשים דרך ארוחות שף ולאורך הדרך התפיסה והיישומים שלה מעמיקים ומתרחבים. מה בדיוק קורה שם ומה ניתן לקחת מזה לחיים של כולנו. להמשך קריאה >

פרק 55 | משא ומתן: מטקטיקה לתפיסת עולם

עמרי גפן מראיין את ונסה סיימן
כולנו יודעים לנהל משא ומתן? כך נדמה לנו. יש לנו מטרה, קווים אדומים, נדע להגיב והכל יהיה בסדר. - אז זהו, שלא! מו"מ הוא תהליך, ואמנות המו"מ היא אמנות היחסים והאינטראקציה. בשיחתם של ונסה סיימן ועמרי גפן, ממובילי ומשפיעי הדיסציפלינה המקצועית של המו"מ בישראל, הם מנתחים גישות, הנחות יסוד, טכניקות, ומסמנים תובנות שעשויות להיות אפקטיביות עבור כל אחת ואחד. להמשך קריאה >

פיתוח יכולות ההקשבה: הדרך לשיפור מערכות יחסים בחיים האישיים והמקצועיים

מאת: מערכת האתר
הקשבה אמיתית היא מיומנות שכולנו מכירים בחשיבותה, אך לעיתים קרובות נוטים להתעלם ממנה. בעידן שבו אנחנו מופגזים במידע ובגירויים מכל עבר, היכולת להקשיב באמת היא כלי נדיר שמאפשר לנו ליצור מערכות יחסים חזקות ובריאות, הן בחיים האישיים והן בעולם המקצועי. במאמר זה נדבר על החשיבות של פיתוח יכולות הקשבה, נתמוך בנתונים אמינים, ונבחן כיצד מיומנות זו יכולה לשפר את מערכות היחסים שלנו בכל התחומים. להמשך קריאה >

רוצה ליצור איתנו קשר?

נשמח לחזור אלייך, רק צריך למלא פרטים



    קורסים במכללה
    דילוג לתוכן