תקשורת בין אישית היא המסר שאנו מביעים המשפיע על הקשרים והשיח שלנו עם הסביבה. עם עמיתים בעבודה, עם בני המשפחה, עם חברים ועם אנשים שאיננו מכירים ולא תמיד אנו מודעים לרושם שנוצר כלפי חוץ.
התקשורת עם הסביבה יכולה להיות ע”י שיח מילולי, הבעות פנים ושפת גוף, תנועות ידיים, דרך מסרים כתובים וכל דרך אחרת בה העברנו את המסר אותו נרצה לשדר.
המסרים שאנו משדרים ביצירת תקשורת בין אישית קובעים לא פעם את היחס שאנו מקבלים, את ההבנה של הצד השני ואת הדיאלוג המתקיים בין הצדדים. לא פעם אנו מתפלאים לגלות שלא הבינו אותנו נכון או שאנחנו לא הבנו את כוונת הצד השני והסיבה היא פער בתקשורת הבין אישית, הפרשנות השונה של כל אחד מאיתנו, מקרים היוצרים לא פעם פערים, אי הבנה, מחלוקות וקונפליקטים.
הדרך לייצר תקשורת מקרבת
תקשורת מקרבת היא שיטה לניהול דיאלוג או קשר באופן המסייע להבנה של הצד השני ועל ידי כך לשיח חיובי ומועיל. כפי שניתן לשפר תקשורת מקרבת בין אישית בלתי מילולית על ידי הבנה של שפת הגוף שלנו ושל הצד השני, כך ניתן ללמוד תקשורת מקרבת לצורך שיפור מערכות היחסים בכל הרבדים, למניעת חיכוכים ולפתרון מחלוקות. השיטה שפותחה כבר בשנות השישים של המאה העשרים לחיזוק תקשורת מקרבת, מאפשרת חיבור עמוק יותר והבנה של הצד השני, ועל ידי כך מתקבלת אינטראקציה של סובלנות והקשבה.
תקשורת מקרבת היא גישה ידועה בעולם לניהול התקשורת וההידברות בכל הרבדים – בין אנשים, בין קהילות, בין מדינות ומטרתה ליצור מערכות יחסים חיוביות ומקדמות המשרתות את הצדדים המעורבים, תוך בניית אמון ופתרון סכסוכים בדרכי נעם וללא אלימות. הרעיון הוא יצירת תקשורת בין אישית מאפשרת שרואה את הצד השני, את צרכיו ודעותיו מנקודת מבטו שלו, דבר שיכול לאפשר הגעה לפתרונות ולעמק השווה גם לאחר מערכת יחסים של מאבקים.
היכן אנו זקוקים ליצירת תקשורת מקרבת?
האינטראקציה שלנו עם סביבתנו מעלה לא פעם אי הסכמות, בין אם מדובר במנהל בעבודה, במסגרת בית הספר וחינוך ילדינו, במערכת היחסים בתוך המשפחה ועם החברים, השכנים והקהילה בכללה. למעשה בכל מקום שבו יש לנו תקשורת בין אישית אנו יכולים ליישם תקשורת מקרבת ולייצר פחות חיכוך ויותר שיתוף. השיטה מתמקדת בשיתוף מידע בין הצדדים, כשצד אחד משתף והצד השני מקשיב בצורה אמפתית תוך ראייה של הצד השני, והחלפת התפקידים. כשכל צד מנסה להבין את עמדת הצד השני תוך פתיחות, חמלה, הזדהות וחוסר שיפוטיות, אזי יכולה להיווצר תקשורת בין אישית שמובילה שינוי. באופן זה ניתן לפתח קשר או לנהל מחלוקת באופן של שיתוף פעולה.
גם אם הדרך נשמעת בתחילה קשה ליישום, ניתן לתרגל תקשורת מקרבת ולהפוך אותה לדרך חיים.
תקשורת מקרבת וגישור – לנהל קונפליקטים באמצעות תקשורת מקרבת
בתקופה האחרונה העולם כולו חווה זעזועים שהביאו לשינויים גלובליים וגם אישיים. אנשים רבים נאלצים או בוחרים להחליף קריירה, למצוא ייעוד חדש, לנהל תקשורת מקרבת בין אישית שונה עם סביבתם, וגם להתמודד לא פעם עם משברים.
השינויים הרבים בתחומים האישיים והתעסוקתיים הביאו לעלייה בביקוש ללימודי גישור ותקשורת מקרבת, ידוע כי תקשורת מקרבת יכולה לסייע במציאת הזדמנויות חדשות לשינוי קריירה ולפתרון קונפליקטים וסכסוכים בבית ומחוצה לו. תקשורת מקרבת ותקשורת בין אישית יכולה לחולל שינוי במרחב הפרטי, בתחום התעסוקה ובמערכת החינוך.
במכללת גומא גבים ניתן למצוא מגוון קורסים ללימודי גישור המאפשרים פיתוח מיומנות גישור, תקשורת מקרבת טיפול במגוון קונפליקטים ופיתוח קריירה חדשה. בוגרי קורס הגישור יכולים לעסוק, במקביל לקריירה הנוכחית שלהם, בתחום חדש ומבוקש ואף יכולים להמשיך ללימודי התמחות תחום ולהתמקצע בגישור ארגוני, גישור משפחתי, גישור בחינוך, ייעוץ זוגי ועוד.