המציאות של ימינו מורכבת ומתאפיינת בשינויים רבים בכל תחום, שינויים מהירים המשפיעים על התנהלות המשק, הכלכלה, החברה, הביטחון ועוד. כל אחד מאיתנו נדרש לבצע תהליך קבלת החלטות בחייו בשגרת יומו – במשפחה, בעבודה ובשעות הפנאי כחלק מההתנהלות שלו גם בלי שירגיש. קבלת החלטות בתנאי אי ודאות גם היא חלק מחיינו באופן שגרתי, אך כשמדובר על חברות וארגונים, לכל תהליך קבלת החלטות יש השפעה מתגלגלת שיכולה להיות ארוכת טווח וקריטית.
קבלת החלטות בארגון – דינמיקה של התקדמות
קבלת החלטות בארגון נעשית על בסיס קבוע, לרוב על ידי קובעי המדיניות – המנהלים. אבל בארגון היררכי יש לכל עובד בגזרה שלו תהליך קבלת החלטות שוטף המושפע מהצורך בתכנון, סדר, איכות ותהליכים סדורים. אך מה עושים במקרים של אי ודאות? כיצד נעשה תהליך קבלת החלטות בתנאי אי ודאות?
כל חברה וארגון פועלים בתוך דינמיקה ותחזיות יחסית ברורות, שכן את רוב המקרים המצריכים תהליך קבלת החלטות יש לבצע מבעוד מועד. במקרים מסוימים קבלת החלטות בארגון מתבצעת בתנאים של חוסר ודאות ותחזית לא ברורה, אבל מדד הזמן הוא קריטי ויש לפעול ולהחליט. החדשנות, הזריזות, הגמישות הן חלק מהצרכים של כל חברה בעולם משתנה. מנהלים נדרשים לעיתים לבצע תהליך קבלת החלטות שישפיע על עובדים רבים ועל השקעות כספיות לא מבוטלות. כשמנהלים צריכים להחליט כשהתחזיות לא ברורות, מצב השוק שאליו הם נכנסים אינו יציב או כל החלטה משמעותית אחרת – צריכה להיות שיטה של התנהלות לצורך קבלת החלטות בתנאי אי ודאות. אומנם תהליך קבלת החלטות מושפע בחלקו מגורמים אישיותיים, אך בארגון יש חשיבות לאופן הניהול, לשיתוף העובדים ולניהול סיכונים.
קבלת החלטות בתנאי אי ודאות – להיות אקטיביים
הקושי של ארגונים וחברות להתמודד במצבים משתנים הוא הצורך לעמוד בתחרות, להיות גמישים ולהצליח לבצע תהליכי קבלת החלטות בארגון שימזער למינימום את הסיכונים.
אחד המהלכים החשובים של קבלת החלטות בתנאי אי ודאות הוא הזמן, שכן חוסר תגובה לזמן ארוך מדי עלול לחשוף את החברה לפערים מול מתחרים, לכן יש להיערך ולקבל החלטות בכלים העושים שימוש בניתוח סיכון מול תועלת. לפעמים כדי לצמצם את הסיכון העתידי בעת קבלת החלטות בתנאי אי ודאות ארגונים נוקטים צעדי זהירות, ולפעמים יוצרים שיתוף ופתיחת ערוצים בין כל רמות הניהול השונות כדי לראות “מחוץ לקופסה”. במקרים שנדרשת קבלת החלטות בארגון, יש חשיבות לקשר בין המנהלים והעובדים, ליכולת שיתוף הפעולה הקבוע, דבר המשפיע גם על היכולת לרתום אותם כל אחד בתחומו לניתוח המצב, לשמיעת דעות שונות ולסיעור מוחות מקצועי.
תהליך קבלת החלטות – שיתוף פעולה מקדם
קבלת החלטות בתנאי אי ודאות היא חלק מהמציאות הקיימת במשק משתנה, ולמרות הקשיים, ההימור היחסי והמכשולים שעלולים להיות בהמשך, היא חשובה לארגון, למנהלים ולעובדים. בעת קבלת החלטות בארגון, כשהעובדים מרגישים שהם תורמים, שמתחשבים בדעתם ותהליכי שינוי קורים כשהם מעורבים ולא מעל ראשם, הארגון יכול לצמוח.
את התהליכים הנדרשים לייעול התנהלות בארגונים ניתן היום ללמוד ולפתח באופן מקצועי, כך שכשיהיה צורך בהתייעלות, בתהליכי שינוי, בניהול שיתופי פעולה כמו גם בעת קבלת החלטות בתנאי אי ודאות, יהיו למנהלים ולעובדים כלים מקצועיים לנהל זאת נכון, במינימום סיכונים ובצמיחה ארגונית. קבלת החלטות בארגון כוללת בתוכה שיטות מקצועיות מתקדמות שפותחו בעולם משתנה, שכדאי ללמוד אותן.
קבוצת גומא גבים עוסקת כבר מעל 20 שנה בתרבות של מערכות יחסים בארגונים ומספקת מגוון מוצרים ופתרונות, ביניהם קורסים וסדנאות לארגונים, למנהלים ולחברות ברמות שונות בכל הנוגע לליווי תהליכים בארגון, ניהול שיתופי פעולה, פיתוח ארגוני ופיתוח מנהלים.