דלג לתוכן דלג לפוטר
מנטורינג זה כל הסיפור

מנטורינג זה כל הסיפור

מנטורינג זה כל הסיפור

אורי (שם בדוי) חיפש מישהו בארגון שיהיה שם בשבילו. הוא בדיוק עבר לתפקיד חדש ולראשונה בחייו נדרש לנהל עובדים ועוד כאלה הפזורים ברחבי הגלובוס – ישראל, ברצלונה, אוקראינה והחוף המערבי. וכן יש לו מנהל ישיר שמוכן לעזור אבל טרוד ועסוק במיליון משימות משלו. לאחר פניה למשאבי אנוש בעניין וקצת ליווי על ידם, חיפש ומצא לעצמו מנהל בדרגתו, בתפקיד דומה עם ותק של 5 שנים. החיבור ביניהם היה מיידי והוא הרגיש קצת פחות אבוד ואחרי כמה שיחות איתו הרגיש שהוא “שמחליק” טוב יותר לתפקיד. כששאלתי אותו מה הוא נתן לך, הוא דיבר בעיקר על תחושות – הוא קיבל אוזן קשבת, על תחושת ביטחון, פחות לבד מישהו ולעתים גם עצה טובה ומאוד שימושית.

 

אז האם מנטורינג הוא באמת כ”כ יעיל לארגונים ולמנהלים ולא רק לאורי?

בשנת 2019 פרסמו J.W. Carter & C.M. Youssef-Morgan מחקר אימפירי שמדבר על הקשר שבין מנטורינג לבין ביצועי העובדים. במחקר הם מצאו כי קיים קשר ישיר בין מנטורינג המסייע למנהל לצמוח ולהתפתח ל:

  1. הגברת ההון הפסיכולוגי של המנהל – בעל תיקוותיות גבוהה יותר, יעיל יותר, בעל חוסן נפשי גבוה ואופטימיות.
  2. מייצר ביצועים פורמלים מוערכים גבוהים באופן משמעותי יותר.

 

המחקר הזה נערך עוד לפני תקופת הקורונה, שבה ללא ספק מנהלים נזקקו על מנת להתמודד עם חוסר הוודאות, אובדן השליטה, הניהול מרחוק או ההיברידי, למנטורינג שילווה אותם בימים מורכבים אלה. אין ספק שחברות שבתקופה זו דאגו ללוות את עובדיהם באמצעות מנטורינג התמודדו טוב יותר עם המגפה.

 

מהו מנטורינג וכיצד הקשר שבין המנטור למנטיי מגביר את ההון הפסיכולוגי ואת ביצועי העובדים?

מנטורינג מתייחס לדיאלוג בין אישי המושתת על יצירת קשר בין מנטור (Mentor) לנועץ (mentee) . ניתן לראות במנטורינג דרך להעצמה, למידה, שיפור, מיצוי יכולות והשגת יעדים ארגוניים ואישיים. המנטור מסייע לנועץ על ידי שיתוף בערכים, ידע, ניסיון ותחומי מומחיות שצבר, כמו גם במשאבים שונים העומדים לרשותו. כל אלו מאפשרים לנועץ לקדם תהליך התפתחות אישי ו/או מקצועי, ולבנות ידע סביב נושא ו/או כישורים (Kram Goodyear ואחרים).

 

התמיכה, הליווי, הידע, האפשרות להתייעץ באחר, מפתחת בקרב המנהלים החדשים את החוסן המנטלי, או כפי שהוגדר לעיל את ההון הפסיכולוגי. ומכאן הדרך לביצועים טובים יותר, הינה קצרה ביותר. תחושה של בטחון בארגון, בטחון להעז, לדבר, לנסות, מייצרת אוטומטית מנהלים ועובדים בעלי ביצועים גבוהים יותר. כמו כן, תהליך של מנטורינג מייצר תחושת שייכות הולכת וגוברת בקרב שני הצדדים, המנטור והמנטיי.

 

הכשרת המנטור

בעבר מנטורים היו לרוב מנהלים בכירים וותיקים שחנכו מתוך הניסיון שלהם עובדים ומנהלים בתחילת דרכם. היום, רוב הארגונים מכשירים את המנטורים ונותנים להם הכשרה לליווי ואימון כך שהנועצים יזכו בתהליך מעמיק ומשמעותי שיאפשר להם להתפתח ולצמוח ממנו. כבר לא מדובר רק בלהכשיר את העובד החדש לעבודתו אלא באפשרות של כל עובד/מנהל להיות מלווה באתגרי הקריירה שלו.

 

על מנת להיות מנטור בארגון, יש לעבור היום הכשרה לשם כך. ההכשרה נותנת למשתתפיה כלים ומיומנויות קונקרטיות ללוות ולתמוך באחר. כפי שחווה אורי, בסופו של דבר החלק של נתינת הידע, אינו החלק המשמעותי ביותר בתהליך מנטור – מנטיי, אלא דווקא יכולת ההקשבה, שאלת השאלות, החיבור הבינאישי ועוד.

 

תהליכי ההכשרה מספקים בין היתר למשתתפים מודל מובנה ומסודר לתהליך המנטורינג. ישנם לא מעט מודלים כאלה. אציג במאמר זה את המודל  4 שלבים שנבנה על ידינו בקבוצת גומא גבים.

 

שלב ההכנה:

  • מהות השלב –  השלב הבסיסי, התשתית לכל תהליך המנטורינג. שלב של הכנה ותיאום צפיות מול עצמי טרום היציאה לדרך.
  • סגנון ההקשבה –  הקשבה שקטה, מי אני כמנטור, תשומת לב לצרכים שלי כמנטור.
  • שאלות – מי חשוב לי להיות?  איך זה יראה במציאות?
  • מיומניות – הווית  Be – Do – Have ומעבר מעמדות לצרכים. (מודל “אמא”)

 

שלב הפתיחה:

  • מהות השלב – ייריית הפתיחה המעשית של התהליך. הכרות ותיאום צפיות מול המנטי.
  • סגנון ההקשבה – הקשבה אקטיבית, הכרות דרך שאילת שאלות ושיקופים, שלוש רמות הקשבה
  • שאלות – מה מטרת התהליך?  איך זה יראה במציאות המשותפת?
  • מיומניות – DBN – מודל ניהול דיאלוג אפקטיבי משתף, העצמה וחוזקות, סטינג וגבולות, מטרות ויעדים- יחסים ותוצאות.

 

שלב הליווי:

  • מהות השלב –  שלב זה מהווה את לב התהליך. אתם מלווים את המנטי ותומכים בו מול סוגיות ואתגרים אשר הוא פוגש בשטח.
  • סגנון ההקשבה – הקשבה מאפשרת, שיתוף והעברת ידע באופן מעצים.
  • שאלות – מה הצורך של המנטי? מה הדרך הנכונה עבורי/המנטי/התהלי? עצה/שיתוף/תמיכה/ בירור/הפניה לאדם אחר?
  • מיומניות – ליווי במצבי משבר, אומץ-חוסן-כושר התאוששות, בחינת הקשר שיתוף ובחירת דרכי פעולה, שינוי פרדיגמטי, חקר הצלחות, עבודה הוויתית עם יעדים.

 

שלב ההשלמה:

  • מהות השלב –  שלב החותם את התהליך: חשוב להבין יחד מה היו תוצאות המנטורינג, יחסים ותוצאות מדידות. וכן להוקיר ולסמן יעדים הלאה עם המנטי.
  • סגנון ההקשבה – הקשבה מוקירה, משוב והערכה הדדית.
  • שאלות – מה התאפשר בזכות המנטורינג? סטטוס יעדים ומטרות שהוצבו? מה הלאה? איך היתה החוויה של המנטי מולי ואיך חוויתי אותו? בנינו מכאן והלאה?
  • מיומניות –  חשיבה קדימה, רפלקציה הדדית, אופטימיות ותקווה

 

תוכנית רחבה ועמוקה שכזו יכולה לתת מענה למנטורים בתחילת הדרך, כאלה שהארגון רוצה להכשיר לתפקיד וכן למנטורים ותיקים שמבקשים לחדד מיומנויות ליווי והנחיה. ישנם ארגונים הבוחרים לקחת חלקים מהתוכנית ולשלבם בחיי היום יום. בסופו של דבר תוכנית שכזו צריכה להיות מלווה בהטמעה בעבודה היום יומית של המנטור ולא כקורס נפרד. קבוצת עמיתים למנטורים יכולה להוות אחת מהדרכים היעילות להמשך קידום המקצועיות של המנטורים.

 

מה יוצא למנטור מכל זה?

ראשית, יש פה הזדמנות להתפתחות אישית ומקצועית. ליווי וסיוע לאחר ללא ספק מצמיחה את המנטור עצמו. מאפשרת לו להתמקצע, לעבור תהליכים מנטלים ורגשיים עם עצמו.

 

בנוסף, בדרך זו המנטור מציג מיומנויות חדשות ויכולות שקיימות בו שיתכן ועד כה הארגון לא הכיר בהן. ההכרה ביכולות אלו יכולה להסתיים במשובים חיובים ו/או בקידום הקריירה המקצועית של המנטור. בדרך זו גם המנטור וגם הארגון מרוויחים. המנטור מקבל הזדמנויות שיתכן שעד כה לא היו לו, הארגון לא צריך לצאת לתהליכי גיוס ומיון ויכול להשתמש בכוחות שנמצאים כבר “בבית”.

 

ולבסוף, עובדים ומנהלים מחפשים היום משמעות במקום עבודתם. ליווי האחר, סיוע לו להתפתח ולהתקדם, יכולה להוות דרך נוספת לחוש משמעותי במקום העבודה, משמעותי לאחר.

 

לסיכום

מנטורינג הוא חלק מתהליכי פיתוח מנהלים בארגונים והוא מהווה כלי רב עוצמה הקיים ברשות הארגון לצורך פיתוח והעצמת המנטור והמנטיי. בדרך זו יכול המנטיי לבצע את עבודתו טוב יותר, לא לחוש בבדידות הקיימת לא פעם במקום העבודה, להתקדם מקצועית ולהתפתח מבחינת המיומנויות הנדרשות בתפקידו. המנטור גם כן נתרם מתהליך המנטורינג. הוא לומד רבות על עצמו, מתפתח מבחינה מקצועית ואישית, נחשף בארגון כבעל מיומנויות ליווי/ניהול ויכול לקדם את הקריירה שלו ומקבל תחושת משמעות לאחר בארגון.

 

לצורך כך מומלץ שהמנטורים יעברו תהליך הכשרה. כי בניגוד לעבר, תפקיד המנטור היום רחב יותר, לא מדובר רק על חונכות בכניסה לתפקיד חדש וחשוב שלמנטור יהיו כלים ומיומנויות תקשורת מתקדמות. ההכשרה הזו מאפשרת למנטורים לצאת לדרך בביטחון עם הכלים הנדרשים ללוות ולתמוך במנטייס שלהם. חשוב להבין שתהליך ההכשרה לא יכול להיות מנותק מהעבודה היום יומית וראוי כי יכלול תהליכי הטמעה וביניהם קבוצת עמיתים של המנטורים שיהווה תמיכה מקצועית ואישית לתהליך המשמעותי והחשוב לתרבות הארגונית ולהישגי הארגון.

 

המאמר נכתב ע”י שרון רנדליך, שותפה ומנהלת אקדמית בקבוצת גומא גבים.

מנטורינג זה כל הסיפור

תוכן נוסף שיכול לעניין אותך

טיפול פסיכולוגי או אימון אישי? על ההבדלים והבחירה הנכונה

מאת: מערכת האתר
רובנו ניצבים לעיתים בפני אתגרים, התמודדויות או תקופות של שינוי, שבהן אנו זקוקים לתמיכה מקצועית. שתי גישות עיקריות מציעות תמיכה זו: טיפול פסיכולוגי ואימון אישי. הבנת ההבדלים בין השתיים יכולה לסייע בבחירת הטיפול המתאים ביותר לצרכים האישיים. להמשך קריאה >

רשימת מקורות להעמקת הידע בנושאי הכנס השנתי של גומא גבים 2025

מאת: מערכת האתר
הכנס השנתי של גומא גבים התקיים ב-12.2.2025 והושפע מאירועי ה-7 באוקטובר. הוא עסק בטראומה אישית וקולקטיבית, פוסט טראומה והתמכרויות, ומאפייני הדור הצעיר שחווה את הטראומה, אותו דור שמסתמן להיות דור התקווה. ריכזנו עבורכם כאן רשימת מקורות מומלצת להעשרת הידע בנושאים שהוצגו בו. להמשך קריאה >

הורמוני האושר: המפתח לרווחה נפשית ואיכות חיים

מאת: מיכל גורדון
מה באמת גורם לנו למצב רוח טוב ולתחושת שלווה? מה יכול לעזור לנו לשפר את ה-well-being שלנו? הורמוני האושר כמובן! מיכל גורדון, מאמנת אישית לאושר, מסבירה מהם הורמוני האושר ואיך אפשר להגביר את רמותיהם, בעזרת פעולות פשוטות ויום-יומיות כמו חיבוק, פעילות גופנית או תזונה נכונה. כי גם בזמנים מאתגרים, אפשר ורצוי לשפר את מצב הרוח ולהרגיש הרבה יותר טוב. להמשך קריאה >

בין הובלה לניטרליות: כך מנהלים תהליך גישור בלי לאבד איזון

מאת: גלעד ברגשטיין
ניהול תהליך הגישור הוא אמנות של איזון. מצד אחד, המגשר צריך להכווין ולהוביל. מצד שני, עליו להישאר ניטרלי ולתת לצדדים למצוא פתרונות בעצמם. אז איך עושים את זה נכון? גלעד ברגשטיין, מגשר ועו"ד, בוחן את האיזון העדין שבין ניטרליות להובלה ומציע למגשרים כלים להתמודדות איתו. להמשך קריאה >

לימודי תעודה: בחירה מעשית לקריירה מצליחה

מאת: מערכת האתר
בעולם שבו הקריירה תופסת מקום מרכזי בחיינו, רבים מתלבטים בין מסלולי לימודים שונים כדי להשיג את הידע והכישורים הנדרשים. לימודי תעודה מציעים אלטרנטיבה ממוקדת ומעשית לתארים אקדמיים, ומאפשרים לרכוש מקצוע בזמן קצר יחסית. מסלולים אלו מתאימים במיוחד לאלו המעוניינים בהסבה מקצועית, בהעמקת הידע בתחום מסוים, או בשילוב לימודים עם עבודה קיימת. הגמישות וההתמקדות בפרקטיקה הופכות את לימודי התעודה לבחירה אטרקטיבית עבור רבים. להמשך קריאה >

איך לשמור על הזוגיות והרומנטיקה גם כשהילדים בחופשה

מאת: מיקי שאשא
איך שומרים על זוגיות שפויה כשהילדים בחופשה? עם קצת תכנון, הומור והרבה סבלנות, אפשר לצלוח את החופשה הזו, להישאר ביחד, וליהנות מהדרך. מיקי שאשא, מאמנת אישית, זוגית ומינית, תעזור לכם לשמור על הקשר הזוגי שלכם גם בתקופות האינטנסיביות האלה. כי גם בזמן חופשה, מגיע לזוגיות שלכם מקום משלה. להמשך קריאה >

פרק 56 | על חיבורים, חברים ואוכל: הפיצוח המרתק של דקלה מלמוד

עמרי גפן מראיין את דקלה גולדשטיין מלמוד
דקלה גולדשטיין מלמוד בפגישה עם עמרי גפן על חיבורים. בשיחתם המרתקת הם חוקרים את העולמות של חיבורים ושיתופיות, דרך הפריזמה המרתקת של הפרוייקט הייחודי "החברים של דקלה". דקלה בחרה לפני שנים לחבר בין אנשים דרך ארוחות שף ולאורך הדרך התפיסה והיישומים שלה מעמיקים ומתרחבים. מה בדיוק קורה שם ומה ניתן לקחת מזה לחיים של כולנו. להמשך קריאה >

פרק 55 | משא ומתן: מטקטיקה לתפיסת עולם

עמרי גפן מראיין את ונסה סיימן
כולנו יודעים לנהל משא ומתן? כך נדמה לנו. יש לנו מטרה, קווים אדומים, נדע להגיב והכל יהיה בסדר. - אז זהו, שלא! מו"מ הוא תהליך, ואמנות המו"מ היא אמנות היחסים והאינטראקציה. בשיחתם של ונסה סיימן ועמרי גפן, ממובילי ומשפיעי הדיסציפלינה המקצועית של המו"מ בישראל, הם מנתחים גישות, הנחות יסוד, טכניקות, ומסמנים תובנות שעשויות להיות אפקטיביות עבור כל אחת ואחד. להמשך קריאה >

פיתוח יכולות ההקשבה: הדרך לשיפור מערכות יחסים בחיים האישיים והמקצועיים

מאת: מערכת האתר
הקשבה אמיתית היא מיומנות שכולנו מכירים בחשיבותה, אך לעיתים קרובות נוטים להתעלם ממנה. בעידן שבו אנחנו מופגזים במידע ובגירויים מכל עבר, היכולת להקשיב באמת היא כלי נדיר שמאפשר לנו ליצור מערכות יחסים חזקות ובריאות, הן בחיים האישיים והן בעולם המקצועי. במאמר זה נדבר על החשיבות של פיתוח יכולות הקשבה, נתמוך בנתונים אמינים, ונבחן כיצד מיומנות זו יכולה לשפר את מערכות היחסים שלנו בכל התחומים. להמשך קריאה >

המדריך לשינוי מחשבתי בעקבות אירועי ה-7.10

מאת: מערכת האתר
מלחמת חרבות ברזל, הותירה רבים מאיתנו עם תחושות כבדות, פחדים וטראומות. הפחדים הללו אינם רק רגעים קשים שעוברים, אלא לעיתים יכולים להפוך למחשבות מגבילות שמשפיעות על חיינו היום-יומיים. כדי להתגבר על תחושות אלו ולחזור לחיים מלאים ומספקים, חשוב לאמץ שינוי מחשבתי עמוק. במדריך זה נלמד כיצד להשתמש בטכניקות NLP כדי להתמודד עם המשבר ולשנות את דפוסי החשיבה שנפגעו בעקבות הטראומה. להמשך קריאה >

מיניות: למה אנחנו מפחדים לדבר על זה

מאת: מיקי שאשא
אנשי מקצוע עשויים להיתקל בחדר הטיפולים ובקליניקה בנושאים בתחום המיניות, אך נושא זה הוא לא תמיד באזור הנוחות שלהם או של המטופל/מתאמן, לעיתים מחוסר ידע, לעיתים ממצבי מבוכה. מיקי שאשא, מאמנת זוגית ומינית, מציעה כלים פרקטיים לאנשי מקצוע להתמודדות עם הנושא. להמשך קריאה >

ישראל בטיפול נמרץ רגשי: איך מתמודדים עם גל המצוקה שאחרי ה-7 באוקטובר?

מאת: מערכת האתר
מאז אירועי ה-7 באוקטובר, רבים מאזרחי ישראל חשים מצוקה נפשית כלשהי, חלה עליה משמעותית בפניות לטיפול ריגשי בכל שכבות האוכלוסייה והבעיה היא שאין מספיק מטפלים או אנשי מקצוע שמלווים אנשים במצבי משבר. מה אפשר לעשות ואיך ניתן לייצר אופק חיובי למצוקה. להמשך קריאה >

רוצה ליצור איתנו קשר?

נשמח לחזור אלייך, רק צריך למלא פרטים



    קורסים במכללה
    דילוג לתוכן