דלג לתוכן דלג לפוטר

להתמודד עם הילדים: תשובות פשוטות לשאלות קשות

אחרי שעברנו את השבועות הראשונים של המלחמה, כשקצת התחלנו לצאת מההלם ומהשוק הראשוני, מרבית הילדים, בעיקר הקטנים והצעירים מבניהם, התחילו להרגיש בנוח לשאול שאלות, להביע ולשתף את מה שהם מרגישים וחווים.

 

הם ראו אותנו ברגעי ההלם הראשונים, בכאב האינסופי ובדאגה הגדולה, הם נחשפו לאוצר מילים חדש שלא הכירו, והם שואלים ובצדק. הם שואלים ואנחנו, ההורים, צריכים להקשיב, לתת מענה תשובות מצד אחד ישירות ומצד שני, פשוטות. לא תמיד קל לנו להסביר לילד מה קורה, אנחנו לא רוצים לנפץ להם את המציאות החיובית שבה הם חיים והרבה פעמים אנחנו פשוט לא יודעים מה לענות להם.

 

בדיוק בשביל זה, רנית ארצי, מדריכת הורים, מטפלת, מנחה ומובילה את תחום הדרכת הורים בגומא גבים מסבירה איך לגשת לשאלות הללו ולהתמודד עם חששות הילדים בגיל הרך:

 

1. “למה יורים עלינו טילים”?

שאלה מאוד נפוצה, במיוחד כשאי אפשר להסתיר את העובדה שמשהו מתרחש בחוץ. ילד קטן לא יכול להבין שלא לדבר על לתפוס את התרחיש הזה ולכן צריך לתווך לו את זה בצורה ידידותית עם אור לתקווה. “בגלל שרבנו עם שכנינו, הם יורים עלינו טילים כדי להרגיז ולהכעיס אותנו. הטילים יכולים לפגוע, למשל, בטבע שלנו – בפרחים, עצים ומדשאות, אבל אחרי המלחמה – הכל צומח מחדש”. רוב הילדים לא מסוגלים באמת להכיל את המצב כמו שהוא – נסו “לרכך את המכה”, ובאותה נשימה להסביר שלאחר המלחמה הכל יחזור לקדמותו.

 

2. “אני מפחד שיקרה לנו משהו מהטילים”

החשש של הילד הוא מוצדק במיוחד לאור העובדה שהוא קולט את הפחד מאיתנו ההורים גם אם לא מאיתנו, מהסביבה הקרובה אליו, נסו להרגיע את הילד. “כשהטיל מגיע, כיפת ברזל שומרת עלינו ומיירטת אותו באוויר, ובכל מקרה, כאשר יש אזעקה נכנס למרחב מוגן ואז לא יקרה לנו כלום”.ילדים בד”כ חווים חרדה אם ההורה שלהם חווה פחד וחרדה. עשו מאמץ ושדרו להם ביטחון והגנה. אם תאמינו שהכל יהיה בסדר – גם הם יאמינו בכך.

 

3. “אני רוצה להשאר בממ”ד כל היום”

ברור לכם שהילד שלכם מפחד ומכאן נובע הרצון שלו להישאר בממ”ד, במקום המוגן והבטוח. אין סיבה לבטל את הפחד שלו, זה טוב שהוא משתף אתכם בתחושות וברגשות שלו, אפשרו לו להביע את עצמו ותסבירו לו את המצב. “אתה מרגיש שרק בו אתה מוגן? נכון שהממ”ד שומר עלינו מפני הטילים אבל אם אין אזעקה אין סיבה להישאר בממ”ד”.

 

אל תבטלו את הפחד – תנו לו מקום ושאלו אותם שאלות בנושא. כדאי להוסיף גם משפטים שנוסכים ביטחון ומפחיתים חרדה כמו “הכל יהיה בסדר, החיילים וכוחות הביטחון שומרים עלינו”.

 

4. “איפה אבא”?

אולי השאלה הכי קשה, איך אפשר להסביר לילד שאבא שלו נמצא בצבא ושהוא לא יחזור בקרוב, הרי ההורים הם כל עולמו של הילד, כל מה שהוא מכיר. “אבא בצבא עכשיו. הוא שומר עלינו ויחזור בקרוב. בואו בינתיים נכין לו ברכה ונקשט אותה בהמון צבעים ומדבקות משמחות”

 

חשוב שננתב את הגעגוע של הילד למשהו חיובי כגון יצירה או כל פעילות אחרת שעשויה לעורר בו רגש של אהבה והתרגשות.

 

לסיום, הכי חשוב זה להיות תמיד בהקשבה ובתשומת לב אל הילדים הרכים במיוחד וגם מול הגדולים והמתבגרים. לשוחח איתם על פי רמת הגיל שלהם והיכולת שלהם להבין סיטואציות. ככל שנתווך להם את המציאות במילים שלנו יהיה להם קל יותר להבין ולקבלת את האמת, ולכן יש למנוע מהם כמה שניתן צריכה ישירה של המידע אליהם הם עלולים להיחשף בבית או מול כל פלטפורמה של מסכים.

תוכן נוסף שיכול לעניין אותך

פרק 59 | כל האמת על עתיד הארגונים: מגמות, ESG ואחריות תאגידית

עמרי גפן מראיין את מומו מהדב
עמרי גפן בשיחה מרתקת עם מומו מהדב, מנכ"ל ארגון במעלה, על המגמות המעצבות את עולם הארגונים. הם צוללים לעומקם של נושאים כמו מקום ה-ESG וחשיבותו, האמת שמאחורי אחריות תאגידית, וכיצד ליצור ולשפר מערכות יחסים בתוך ארגונים. השיחה חושפת תובנות חשובות על האתגרים וההזדמנויות העומדות בפני מנהלים ועובדים בעידן המשתנה. להמשך קריאה >

פרק 58 | המהפכה של המאה ה-21: שיחה מעמיקה עם מפתחת ‘הגישה המשלבת’

שרון רנדליך מראיינת את ענת מילנר כהן
מה זה "אימון אישי"? מה החשיבות שלו דווקא בעידן הנוכחי ואיך הפך לאחד הכלים המרכזיים במאה ה-21 לניהול עצמי ולצמצום הפער בין הרצוי למצוי. כל מה שכדאי לכם לדעת על אימון אישי, על התפתחות המקצוע בארץ ועל הכשרת המאמנים בגישה הייחודית של מכללת גומא-גבים, חלוצת הכשרות המאמנים בישראל. שרון רנדליך מארחת את ענת מילנר כהן, מפתחת "הגישה המשלבת" - שיטת האימון הייחודית של מכללת גומא-גבים. להמשך קריאה >

פרק 57 | על מנהיגות וטרנספורמציה בעולם השיתופיות: מה עובד ומה לא

עמרי גפן מראיין את אלון בן יוסף
אלון בן יוסף ועמרי גפן נפגשו לפני מספר שנים כאשר אלון שב משליחות באירופה. החיבור היה מיידי ומאז אלון צמח בקבוצה כתלמיד שעשה מסלול מלא כמנחה, וכיום הוא מנהל את יחידת השיתופיות והייעוץ הארגוני של קבוצת גומא-גבים. בשיחתם מעמיקים עמרי ואלון בהיבטים יישומיים של שיתופיות ארגונית ובין ארגונית. באתגר המשולב של מנהיגות וטרנספורמציה ארגונית, בשאלות הדחיפות והבשלות, ובדוגמאות לתהליכים שנכשלו ושהצליחו. שווה להקשיב וללמוד משני מקצוענים בתחום להמשך קריאה >

טיפול פסיכולוגי או אימון אישי? על ההבדלים והבחירה הנכונה

מאת: מערכת האתר
רובנו ניצבים לעיתים בפני אתגרים, התמודדויות או תקופות של שינוי, שבהן אנו זקוקים לתמיכה מקצועית. שתי גישות עיקריות מציעות תמיכה זו: טיפול פסיכולוגי ואימון אישי. הבנת ההבדלים בין השתיים יכולה לסייע בבחירת הטיפול המתאים ביותר לצרכים האישיים. להמשך קריאה >

רשימת מקורות להעמקת הידע בנושאי הכנס השנתי של גומא גבים 2025

מאת: מערכת האתר
הכנס השנתי של גומא גבים התקיים ב-12.2.2025 והושפע מאירועי ה-7 באוקטובר. הוא עסק בטראומה אישית וקולקטיבית, פוסט טראומה והתמכרויות, ומאפייני הדור הצעיר שחווה את הטראומה, אותו דור שמסתמן להיות דור התקווה. ריכזנו עבורכם כאן רשימת מקורות מומלצת להעשרת הידע בנושאים שהוצגו בו. להמשך קריאה >

הורמוני האושר: המפתח לרווחה נפשית ואיכות חיים

מאת: מיכל גורדון
מה באמת גורם לנו למצב רוח טוב ולתחושת שלווה? מה יכול לעזור לנו לשפר את ה-well-being שלנו? הורמוני האושר כמובן! מיכל גורדון, מאמנת אישית לאושר, מסבירה מהם הורמוני האושר ואיך אפשר להגביר את רמותיהם, בעזרת פעולות פשוטות ויום-יומיות כמו חיבוק, פעילות גופנית או תזונה נכונה. כי גם בזמנים מאתגרים, אפשר ורצוי לשפר את מצב הרוח ולהרגיש הרבה יותר טוב. להמשך קריאה >

בין הובלה לניטרליות: כך מנהלים תהליך גישור בלי לאבד איזון

מאת: גלעד ברגשטיין
ניהול תהליך הגישור הוא אמנות של איזון. מצד אחד, המגשר צריך להכווין ולהוביל. מצד שני, עליו להישאר ניטרלי ולתת לצדדים למצוא פתרונות בעצמם. אז איך עושים את זה נכון? גלעד ברגשטיין, מגשר ועו"ד, בוחן את האיזון העדין שבין ניטרליות להובלה ומציע למגשרים כלים להתמודדות איתו. להמשך קריאה >

לימודי תעודה: בחירה מעשית לקריירה מצליחה

מאת: מערכת האתר
בעולם שבו הקריירה תופסת מקום מרכזי בחיינו, רבים מתלבטים בין מסלולי לימודים שונים כדי להשיג את הידע והכישורים הנדרשים. לימודי תעודה מציעים אלטרנטיבה ממוקדת ומעשית לתארים אקדמיים, ומאפשרים לרכוש מקצוע בזמן קצר יחסית. מסלולים אלו מתאימים במיוחד לאלו המעוניינים בהסבה מקצועית, בהעמקת הידע בתחום מסוים, או בשילוב לימודים עם עבודה קיימת. הגמישות וההתמקדות בפרקטיקה הופכות את לימודי התעודה לבחירה אטרקטיבית עבור רבים. להמשך קריאה >

איך לשמור על הזוגיות והרומנטיקה גם כשהילדים בחופשה

מאת: מיקי שאשא
איך שומרים על זוגיות שפויה כשהילדים בחופשה? עם קצת תכנון, הומור והרבה סבלנות, אפשר לצלוח את החופשה הזו, להישאר ביחד, וליהנות מהדרך. מיקי שאשא, מאמנת אישית, זוגית ומינית, תעזור לכם לשמור על הקשר הזוגי שלכם גם בתקופות האינטנסיביות האלה. כי גם בזמן חופשה, מגיע לזוגיות שלכם מקום משלה. להמשך קריאה >

פרק 56 | על חיבורים, חברים ואוכל: הפיצוח המרתק של דקלה מלמוד

עמרי גפן מראיין את דקלה גולדשטיין מלמוד
דקלה גולדשטיין מלמוד בפגישה עם עמרי גפן על חיבורים. בשיחתם המרתקת הם חוקרים את העולמות של חיבורים ושיתופיות, דרך הפריזמה המרתקת של הפרוייקט הייחודי "החברים של דקלה". דקלה בחרה לפני שנים לחבר בין אנשים דרך ארוחות שף ולאורך הדרך התפיסה והיישומים שלה מעמיקים ומתרחבים. מה בדיוק קורה שם ומה ניתן לקחת מזה לחיים של כולנו. להמשך קריאה >

פרק 55 | משא ומתן: מטקטיקה לתפיסת עולם

עמרי גפן מראיין את ונסה סיימן
כולנו יודעים לנהל משא ומתן? כך נדמה לנו. יש לנו מטרה, קווים אדומים, נדע להגיב והכל יהיה בסדר. - אז זהו, שלא! מו"מ הוא תהליך, ואמנות המו"מ היא אמנות היחסים והאינטראקציה. בשיחתם של ונסה סיימן ועמרי גפן, ממובילי ומשפיעי הדיסציפלינה המקצועית של המו"מ בישראל, הם מנתחים גישות, הנחות יסוד, טכניקות, ומסמנים תובנות שעשויות להיות אפקטיביות עבור כל אחת ואחד. להמשך קריאה >

פיתוח יכולות ההקשבה: הדרך לשיפור מערכות יחסים בחיים האישיים והמקצועיים

מאת: מערכת האתר
הקשבה אמיתית היא מיומנות שכולנו מכירים בחשיבותה, אך לעיתים קרובות נוטים להתעלם ממנה. בעידן שבו אנחנו מופגזים במידע ובגירויים מכל עבר, היכולת להקשיב באמת היא כלי נדיר שמאפשר לנו ליצור מערכות יחסים חזקות ובריאות, הן בחיים האישיים והן בעולם המקצועי. במאמר זה נדבר על החשיבות של פיתוח יכולות הקשבה, נתמוך בנתונים אמינים, ונבחן כיצד מיומנות זו יכולה לשפר את מערכות היחסים שלנו בכל התחומים. להמשך קריאה >

רוצה ליצור איתנו קשר?

נשמח לחזור אלייך, רק צריך למלא פרטים



    קורסים במכללה
    דילוג לתוכן