אחרי שעברנו את השבועות הראשונים של המלחמה, כשקצת התחלנו לצאת מההלם ומהשוק הראשוני, מרבית הילדים, בעיקר הקטנים והצעירים מבניהם, התחילו להרגיש בנוח לשאול שאלות, להביע ולשתף את מה שהם מרגישים וחווים.
הם ראו אותנו ברגעי ההלם הראשונים, בכאב האינסופי ובדאגה הגדולה, הם נחשפו לאוצר מילים חדש שלא הכירו, והם שואלים ובצדק. הם שואלים ואנחנו, ההורים, צריכים להקשיב, לתת מענה תשובות מצד אחד ישירות ומצד שני, פשוטות. לא תמיד קל לנו להסביר לילד מה קורה, אנחנו לא רוצים לנפץ להם את המציאות החיובית שבה הם חיים והרבה פעמים אנחנו פשוט לא יודעים מה לענות להם.
בדיוק בשביל זה, רנית ארצי, מדריכת הורים, מטפלת, מנחה ומובילה את תחום הדרכת הורים בגומא גבים מסבירה איך לגשת לשאלות הללו ולהתמודד עם חששות הילדים בגיל הרך:
1. “למה יורים עלינו טילים”?
שאלה מאוד נפוצה, במיוחד כשאי אפשר להסתיר את העובדה שמשהו מתרחש בחוץ. ילד קטן לא יכול להבין שלא לדבר על לתפוס את התרחיש הזה ולכן צריך לתווך לו את זה בצורה ידידותית עם אור לתקווה. “בגלל שרבנו עם שכנינו, הם יורים עלינו טילים כדי להרגיז ולהכעיס אותנו. הטילים יכולים לפגוע, למשל, בטבע שלנו – בפרחים, עצים ומדשאות, אבל אחרי המלחמה – הכל צומח מחדש”. רוב הילדים לא מסוגלים באמת להכיל את המצב כמו שהוא – נסו “לרכך את המכה”, ובאותה נשימה להסביר שלאחר המלחמה הכל יחזור לקדמותו.
2. “אני מפחד שיקרה לנו משהו מהטילים”
החשש של הילד הוא מוצדק במיוחד לאור העובדה שהוא קולט את הפחד מאיתנו ההורים גם אם לא מאיתנו, מהסביבה הקרובה אליו, נסו להרגיע את הילד. “כשהטיל מגיע, כיפת ברזל שומרת עלינו ומיירטת אותו באוויר, ובכל מקרה, כאשר יש אזעקה נכנס למרחב מוגן ואז לא יקרה לנו כלום”.ילדים בד”כ חווים חרדה אם ההורה שלהם חווה פחד וחרדה. עשו מאמץ ושדרו להם ביטחון והגנה. אם תאמינו שהכל יהיה בסדר – גם הם יאמינו בכך.
3. “אני רוצה להשאר בממ”ד כל היום”
ברור לכם שהילד שלכם מפחד ומכאן נובע הרצון שלו להישאר בממ”ד, במקום המוגן והבטוח. אין סיבה לבטל את הפחד שלו, זה טוב שהוא משתף אתכם בתחושות וברגשות שלו, אפשרו לו להביע את עצמו ותסבירו לו את המצב. “אתה מרגיש שרק בו אתה מוגן? נכון שהממ”ד שומר עלינו מפני הטילים אבל אם אין אזעקה אין סיבה להישאר בממ”ד”.
אל תבטלו את הפחד – תנו לו מקום ושאלו אותם שאלות בנושא. כדאי להוסיף גם משפטים שנוסכים ביטחון ומפחיתים חרדה כמו “הכל יהיה בסדר, החיילים וכוחות הביטחון שומרים עלינו”.
4. “איפה אבא”?
אולי השאלה הכי קשה, איך אפשר להסביר לילד שאבא שלו נמצא בצבא ושהוא לא יחזור בקרוב, הרי ההורים הם כל עולמו של הילד, כל מה שהוא מכיר. “אבא בצבא עכשיו. הוא שומר עלינו ויחזור בקרוב. בואו בינתיים נכין לו ברכה ונקשט אותה בהמון צבעים ומדבקות משמחות”
חשוב שננתב את הגעגוע של הילד למשהו חיובי כגון יצירה או כל פעילות אחרת שעשויה לעורר בו רגש של אהבה והתרגשות.
לסיום, הכי חשוב זה להיות תמיד בהקשבה ובתשומת לב אל הילדים הרכים במיוחד וגם מול הגדולים והמתבגרים. לשוחח איתם על פי רמת הגיל שלהם והיכולת שלהם להבין סיטואציות. ככל שנתווך להם את המציאות במילים שלנו יהיה להם קל יותר להבין ולקבלת את האמת, ולכן יש למנוע מהם כמה שניתן צריכה ישירה של המידע אליהם הם עלולים להיחשף בבית או מול כל פלטפורמה של מסכים.