דלג לתוכן דלג לפוטר

עד כמה שניתן להקל: התמודדות עם ילדים עם הפרעות קשב בזמן מלחמה

הפרעת קשב היא הפרעה מאובחנת שמתאפיינת בחוסר ריכוז, אימפולסיביות והיפראקטיביות – כל אחד מהם בנפרד או שילוב של שלושתם יחד והיא שכיחה במיוחד בקרב ילדים. כ-5%-10% מילדים בגילאי 12-6 סובלים מהפרעה זו. ילדים המתמודדים עם הפרעות קשב מתקשים לצלוח סיטואציות מורכבות ומאתגרות ואף סובלים מחוסר ריכוז שמתבטא בקושי בשמירה על מיקוד ושמיעת רעשי רקע המפריעים להם בשגרה היומיומית. עכשיו בימים קשים אלה של אי שקט ילדים, במיוחד בעלי הפרעות קשב נתקלים עם אתגר רב עוצמתי ומערכתי שמלווה בהצפות רגשיות שעלולות להתעצם ולהקצין לממדים עצומים.

ציפי קוברינסקי, מומחית באימון להפרעת קשב, ריכזה עבורכם אוסף של הנחיות שיעזרו לכם להתמודד טוב יותר עם המצב, במיוחד למשפחות עם ילדים בעלי הפרעת קשב.

אז איך נעזור לילדינו להתמודד עם המצב?

1. לדבר – חשוב לדבר עם הילדים. ילדים חשים כבר מגיל צעיר שיש מתח סביבם. האופן שבו נדבר איתם משתנה בהתאם לגילם ולהיכרות המעמיקה שלנו איתם. יש מי שמתאים לו לדבר על מה שקורה, יש מי שחשוב לו לדבר על מה שהוא מרגיש. מצאו את הניסוח המתאים ביותר לומר את האמת מבלי להוסיף פרשנות שעשויה לגרום לבהלה ופחד.

2. להקשיב – היו קשובים לפחדים ולחששות שלהם, גם אם במקום מסוים הם נתפסים בעיניכם כלא מידתיים. היו רגישים במיוחד אם הם סובלים בנוסף גם מהפרעת חרדה על מנת שתוכלו להחליט אם נדרשת התערבות מקצועית או תרופתית.

3. לנרמל – זה בסדר להגיד להם שאתם דואגים, כי זה משדר עבורם שזה נורמלי לדאוג, אבל במידה ותוך כדי שאתם מוסיפים אמירות שמשרות ביטחון. לילדים צעירים אפשר לומר, למשל, שאתם סומכים על החיילים וכוחות הביטחון ששומרים עלינו, למתבגרים ניתן להגיד שאתם סומכים על רוח ההתנדבות הישראלית, גם זה כמובן משתנה בהתאם להיכרות עם הילד.

4. לא להבטיח – אל תמהרו לתת להם עצות להתמודדות, מי שחרד לא באמת מצליח להטמיע וליישם. אין גם צורך לומר שיהיה בסדר אם אתם לא באמת מאמינים בכך. במקום אפשר לחזק אותם להגיד: ״נעבור את זה ביחד.”

5. להיות יחד – תחושת הביחד והשייכות עוזרת לכולנו, ילדים ומבוגרים כאחד. ארוחות משפחתיות, חיבוקים ומילות אהבה חמות יחזקו את הקשר בין כל בני המשפחה.

6. לשוחח – שיח פתוח ביניכם לבין הילד הוא תמיד נחוץ. נסו לשלב בשיחות שאלות שמפעילות את החשיבה – זה עוזר להרגיע את החלק הרגשי של המוח וממתן את החרדה. אפשר לשאול, למשל, אם לכל הילדים בכתה יש מקלט או ממד.

7. להיות בעשייה – דאגו להפעיל אותם מדי פעם, במיוחד אם הם נמצאים רוב שעות היום בבית. עצם העשייה מסיחה את דעתם ומפחיתה חרדה. אפשר, למשל, להציע למתבגרים ללמוד איך להעלות סרטוני טיק-טוק במקום רק לצפות במה שאחרים מעלים.

8. לשלוט במידע – תהיו בבקרה ושליטה על התוכן שאליו הם נחשפים. אל תחשפו ילדים צעירים לחדשות ובדקו באילו אפליקציות ילדים גדולים יותר גולשים. חיסמו כל אפשרות לצפות בסרטונים קשים לצפייה שרצים ברשת!

9. לחשוב חיובי – מחשבות חיוביות יוצרות תחושה חיובית. ילדים עם הפרעות קשב נוטים לחשוב מחשבות שליליות שמחמירות את תפקודם. הכניסו לשיח המשפחתי מחשבות חיוביות של תקוה לעתיד.

10. לעצור – גם לכם מותר לקחת פסק זמן ולתת מקום לעצמכם לבכות, לצחוק או להתרגש או פשוט להיות. מי שמחזיק את כולם על כתפיו, בלי הפסקה לעצמו, נחלש ומאבד מכוחו לטפל באחרים.

11. להיות בחמלה – סלחו לעצמכם והשאירו את רגשי האשם בצד גם אם אתם לא מצליחים לשים גבולות או מאבדים סבלנות. לכל ההורים קשה לתפקד במיוחד בימים הקשים האלה, גם אם אין להם או לילדים שלהם הפרעת קשב. זכרו כי רגשות אשם, הם רגשות שליליים שבסופו של דבר מחמירים גם את התפקוד שלכם!

12. להתייעץ – במידת הצורך מצאו איש מקצוע שמבין לעומק את הפרעת הקשב ויכול לתמוך בכם!

אנשי מקצוע העוסקים בחינוך, אימון, יעוץ או טיפול ורוצים להתמחות בליווי ילדים ונוער עם הפרעות קשב וריכוז, יכולים להירשם לקורס התמחות בתחום ולקבל כלים פרקטיים לשפר את המיומנויות והידע שלהם בתחום ההפרעות קשב וריכוז עם התמקדות בילדים ונוער.

תוכן נוסף שיכול לעניין אותך

מערכת היחסים בין מציאות לתודעה בימים מוטרפים אלו

שרון רנדליך מראיינת את ד"ר מתי הר לב
עמרי גפן נפגש לשיחה מרתקת עם עמרי דגן, ראש המדרשה הלאומית למנהיגות, ממשל וניהול, בה הם שוחחו על אתגרי השיתופיות במגזר הציבורי והרבה מעבר לכך. להמשך קריאה >

על זוגיות, חוסן ומה שביניהם: גם בימי מלחמה

מאת: מירב הקמון כחלון
בתוך הכאוס הזה עומדים בפנינו אתגרים לא פשוטים שדורשים מאיתנו להתמודד עם מציאות שלא צפינו לה במיוחד במרחב הזוגי והמשפחתי. מירב הקמון כחלון, מטפלת זוגית ומגשרת המתמחה בטראומה על רקע מלחמה, מציגה את הטיפים להתמודדות וחיזוק החוסן הזוגי שישמור על הזוגיות שלנו בימים אלה. להמשך קריאה >

טרור רצחני וטרור שקט: מה ההבדל ביניהם וכיצד ניתן להתמודד איתם?

מאת: מערכת האתר
טרור הוא אחד האתגרים הגדולים שהאנושות ידעה מימיה. הוא בא לידי ביטוי בשני ממדים האחד, הטרור הרצחני שפקד אותנו בשבעה לאוקטובר והשני, הטרור השקט, נקרא גם הטרור הפסיכולוגי והוא מתבטא בלוחמה על התודעה. 5 דברים שחשוב לדעת על סוגי הטרור וההתמודדות איתם. להמשך קריאה >

בין שבר למשבר: מתי אחד מסתיים ומתי השני מתחיל

מאת: שרון רנדליך
כששומעים את המילים שבר ומשבר אפשר להבין למה נוטים לייחס להם כמעט תמיד את אותה המשמעות, אך כשיורדים לעומק הדברים מתברר שלא כך הדבר וכי יש בהם שוני, והוא די מהותי.שרון רנדליך, פסיכותרפיסטית ומנהלת אקדמית בקבוצת גומא גבים עושה לנו סדר. להמשך קריאה >

זמן מלחמה: לשמור על עצמי ועל הקרובים שלי

מאת: עופר ערד
בימי התופת הקשים אנחנו והסביבה הקרובה שלנו נחשפים בלית ברירה באופן בלתי פוסק לזוועות ולתרחישי האימה שפוקדים אותנו בחדשות ובמדיה. עופר ערד, מאסטר טריינר NLP, ריכז כמה טיפים מגישת ה NLP שיעזרו לנו לשמור על עצמנו ועל הקרובים שלנו עד כמה שניתן כדי שנוכל לעבור את התקופה הזו עם מינימום טלטלות ומקסימום שמירה עצמית. להמשך קריאה >

להתמודד עם הילדים: תשובות פשוטות לשאלות קשות

מאת: רנית ארצי
אחד הקשיים בימים אלה הוא להתמודד עם השאלות של הילדים, שלא תמיד התשובות עליהן פשוטות. רנית ארצי, מדריכת הורים, מטפלת, מנחה ומובילה את תחום הדרכת הורים בגומא גבים מסבירה איך לגשת לשאלות הללו ולהתמודד עם חששות הילדים בגיל הרך: להמשך קריאה >

הדאגה מהיום שאחרי התופת: איך קמים מחדש

מאת: שרון רנדליך
אנחנו מכירים וחווים משברים מדי יום הן ברמה האישית והן ברמה המשפחתית אבל משבר לאומי כזה שנוגע בכל אחד ואחת מאיתנו עוד לא הכרנו. שרון רנדליך, פסיכותרפיסטית ומנחה של קורסי אימון בגומא גבים, מציגה את הדרך המומלצת להתמודד עם היום שאחרי התופת למי שזקוק לעזרה כדי לקום, ולו במעט, מאותה שבת הנורא הזו. להמשך קריאה >

על ניהול ומנהיגות בטלטלה

מאת: עמרי גפן
מאמר חדש ורלבנטי לתקופת המלחמה ולאחריה, אשר מבוסס על מפגשים של עמרי עם הנהלות שונות בתקופה זו. ידע רב קיים במרחבים של מנהיגות, חירום, טראומה וחוסן. במאמר הזה מרוכזים בתמצות הדברים הרלבנטיים ביותר עבור מנהלים בימים אלו. להמשך קריאה >

אפשר לעשות את זה אחרת: התנהלות בין הורים גרושים בזמן מלחמה

מאת: רותם פוקס
תקופות חירום ומלחמה מייצרים עומסים ולחצים באופן טבעי בתא המשפחתי בכלל ויכולים להיות מורכבים בתא של הורים גרושים בפרט. רותם פוקס, מגשרת זוגית ומשפחתית ומומחית לתהליכי גירושין, מציגה 5 טיפים שבעזרתם תוכלו לעבור את התקופה המאתגרת הזו עם מינימום של טלטלה אצל הילדים ומקסימום שיתופיות בין ההורים. להמשך קריאה >

גבולות מלחמה: מה להסתיר, מה לשתף את הילדים ואיך לעשות את זה נכון?

מאת: מערכת האתר
בימים מורכבים אלה, של אי ודאות וחוסר שקט, הילדים שלנו, בעיקר הצעירים שבהם, מתמודדים עם סיטואציות קשות, לא שגרתיות ואף חלקם חשופים למראות בלתי נסבלים, הכוללים תחושות פחד, חרדה, בהלה ואף הם מושפעים מההתנהגויות המועברות גם מאיתנו המבוגרים. אחת השאלות הנפוצות שנשאלת בקרב הורים רבים היא האם נכון לתווך לילדים את המתרחש או דווקא לגונן עליהם, לחסוך מהם ובכלל לא לשתף אותם. להמשך קריאה >

פסיכולוגיה חיובית: איך היא מסייעת לחיות חיים יותר טובים ומאושרים

מאת: מערכת האתר
פסיכולוגיה חיובית היא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לאושר שלנו. ובניגוד לפסיכולוגיה המסורתית, הפסיכולוגיה חיובית מתמקדת בחוזקות שלנו, בעוצמות וברגשות חיוביים. אז אם חשוב לכם להיות יותר מאושרים ולהבין כיצד ואיך היא באה לידי ביטוי בחיינו, קראו ושמרו. להמשך קריאה >

על אתגרי השיתופיות במגזר הציבורי

מאת: עמרי גפן מראיין את עמרי דגן
עמרי גפן נפגש לשיחה מרתקת עם עמרי דגן, ראש המדרשה הלאומית למנהיגות, ממשל וניהול, בה הם שוחחו על אתגרי השיתופיות במגזר הציבורי והרבה מעבר לכך. להמשך קריאה >

רוצה ליצור איתנו קשר?

נשמח לחזור אלייך, רק צריך למלא פרטים



    קורסים במכללה
    דילוג לתוכן