דלג לתוכן דלג לפוטר
תכניות יישוב סכסוכים וגישור בבתי הספר

דמוקרטיה וגישור – סכסוך בבית הספר

תכניות יישוב סכסוכים וגישור בבתי הספר

סכסוך קשה פרץ בין תלמידת שביעית ובין המחנכת שלה בתיכון מוכר בירושלים: המורה חילקה מבחנים שבדקה והתלמידה ראתה שאצלה היה ציון 84 והערה של המורה “יפה!”, בעוד שאצל תלמיד שעמד לידה הציון היה 89 והערתה של המורה היתה “לא מספיק טוב”. כתגובה, סיננה התלמידה קללה עסיסית, אמנם בשקט, אולם המורה ומספר תלמידים שמעו. בו במקום הרחיקה את התלמידה מן הכתה, ודרשה שהיא תורחק לצמיתות.

 

באופן רגיל, יש להניח שבית הספר היה מגבה את המחנכת, ואולי מאפשר לתלמידה לשוב לאחר ענישה והתניות. במקרה זה הן הגיעו לגישור. לא בקלות, אולם מעט לחץ של אנשי הגישור בתיכון שכנע אותן לתת לכך צ’אנס. מפגש הגישור תבע מהן אומץ ופתיחות, ואפשר להן ליצור את ההדברות שחסרה קודם לכן. לאחר שהגיעו להסכם, אמרה התלמידה כי הגישור הייתה החוויה המשמעותית ביותר עבורה בכל שנותיה בבית הספר, וגם המורה הופתעה מעצמת התהליך.

 

האם דוגמא זו מצביעה על כך שהגישור עלול לפגוע בדמוקרטיה, או שאירוע זה היה השיעור הטוב ביותר שניתן לתת במסגרת בית ספר המחנך לערכים דמוקרטיים? זו שאלה קשה, שהרי חלק מרכזי מכל מערכת דמוקרטית הינו השמירה על המסגרות והקווים האדומים, יחד עם הפעלת סמכות במקומות הנדרשים ע”י מי שניתנה לו הסמכות הזו מידי החברה. אין לצפות ממורה בחברה דמוקרטית כי יקבל ללא תגובה קללות של תלמידים או יפעל ללא יכולת להכפיף תלמיד למרותו. באותה המידה ניתן לטעון כי כניסתן לתהליך דיאלוגי עם פתרון מוסכם ביטאה מספר ערכים דמוקרטיים חשובים ביותר, ביניהם השוויון בערך, התייחסות לצרכים של אנשים, כבוד הדדי, ולקיחת אחריות של כל אדם על חייו, ובמקרה זה – על הסכסוכים שלו.

 

לצורך הדיון, חשוב כי נגדיר את הגישור בהקשר של תפיסת העולם עליה הוא מושתת. מדובר בתהליך לפתרון קונפליקטים, אשר בו מתערב צד שלישי בלתי תלוי, המסייע לצדדים מסוכסכים להגיע להסכם מרצון ללא כפייה וללא אלימות. הגישור מספק פורום ניטראלי לצדדים להביע את עמדותיהם, רגשותיהם וצורכיהם הייחודיים. את התהליך מנחים מגשרים שהוכשרו לכך, ומתפקידם ליצור מסגרת מתאימה למשא-ומתן שיתופי, להנחות באופן מקצועי את התהליך, לשמור על האינטרסים הלגיטימיים של הצדדים, ולהימנע מהתערבות או השפעה ברמת התוכן של הקונפליקט. הם מתערבים ברמת היחסים שבין הצדדים ודואגים ליצור את האווירה המתאימה להקשבה ולהידברות, ומסייעים לצדדים ליצור הסכם יעיל וישים המקובל עליהם. הגישור מתמקד בעתיד, ונמנע מכיוונים של ענישה, נקמה והאשמה. מעבר להיותו כלי מוגדר ומקצועי לניהול מחלוקות, מהווה הגישור שפה, תרבות ותפיסת עולם.

 

הגישור מהווה את ראש החץ של ה- A.D.R (Alternative Dispute Resolution), שניתן להגדירה כתנועה המציעה פילוסופיה ושיטות פעולה חדשות בכל הקשור לטיפול בקונפליקטים. התפיסה המקובלת בעולמנו הינה של lose – win. הנחת המוצא שלה שעל-מנת ליצור מקסימזציה של הרווח שלי אני חייב לגרום לכך שהצד השני יחסם, ישיג פחות. אם אני לא נותן לשני אני מרוויח. הצדדים עובדים האחד כנגד השני. או אני או הוא. זו התפיסה השכיחה והמובילה כיום, בעיקר בחברה המערבית-קפיטליסטית, ובודאי בישראל. נדמה לנו שכל סיטואציה של מו”מ וקונפליקט מחייבת אותנו להיכנס למאבק כנגד הצד השני, ובמטרה להביסו, אחרת האינטרסים שלנו יפגעו. אנחנו חיים בעולם של תחרות ולכן נדמה לנו שתחרות היא הדרך הנכונה. זה הדפוס השכיח בעסקים, בפוליטיקה, בקהילה, ואפילו ביחסים זוגיים. הדפוס הזה מוביל לפתרונות אלימים, כפייה ומלחמות, למרות שיש לו גם היבטים מאד מעודנים ושאינם נראים אלימים. ממחקרים אמפיריים הסתבר כי הנחות היסוד של המו”מ התחרותי ומשחקי סכום 0 אינן ריאליות, בעיקר מכיוון שבדרך זו נמנעות אופציות רבות לפתרון.

 

האלטרנטיבה אותה מציעה התרבות הגישורית, הינה התפיסה המכונה win – win, לפיה במו”מ ובקונפליקט שני הצדדים יכולים לצאת מרוצים, “מורווחים”. מהות התפיסה אומרת כי על-מנת ליצור מקסימיזציה של הרווח שלי, אני חייב לאפשר גם לצד השני לממש את מירב הצרכים והאינטרסים שלו ולאפשר מקסימיזציה של הרווח שלו. ניתן לראותה כגישה תועלתנית המכוונת למיקסום הרווח של כל צד מעורב, אולם מדובר בגישה הומאנית המבוססת בין השאר על ערכים של כבוד והדדיות. הדינמיקה באלטרנטיבה הזו מאופיינת בשיתוף פעולה של הצדדים להתמודדות ולפתרון בעיה משותפת, כאשר האנרגיה מושקעת בתקיפת הבעיה ולא בתקיפת השני.

 

אם נשוב לדוגמא שהובאה בראשית הדברים, הצלחתו ועוצמתו נבעה מכך שממצב של נתק מוחלט, מלווה באמוציות ואף בערכים, התלמידה והמחנכת הצליחו להגיע לדיאלוג, המבוסס על צרכים. כאשר התלמידה תיארה את תחושת הפגיעה מכך שהמחנכת פחות מעריכה אותה מתלמידים אחרים, ואת עצמת הפגיעה דווקא משום שהיא היתה עבורה הדמות המשמעותית ביותר בבית הספר לאורך השנים האחרונות ומאד אהבה אותה, הצליחה המורה להבין את תגובתה של התלמידה (גם אם היא לא מסכימה לה) ולהכיר בצרכיה כאדם שווה בערך. כאשר תיארה המורה את הפגיעה והעלבון מהתנהגות התלמידה, ומהעצמת הפגיעה בשל נוכחות של תלמידים אחרים בסביבה, התאפשר לתלמידה להבין לעומק את משמעות תגובתה, וכך בשלב מאוחר יותר הובעה התנצלותה ממקום מאד אוטנטי וכנה, ולא כי הטיפו לה על ערכים ועל כבוד כלפי מורים. אין הכוונה לוותר על חינוך לערכים, אולם העיסוק הישיר בהם בסיטואציות קונפליקטואליות אינו תמיד משרת את המטרה ואת הערך. בהמשך התהליך בינן התפתח דיאלוג, שהתבסס על העצמה והכרה הדדית, וממנו נבעו פתרונות מוסכמים ללא כפייה ופגיעה.

 

ניתן לסכם נקודה זו באבחנה בין הדמוקרטיה הפורמליסטית ובין הדמוקרטיה המהותית. הדמוקרטיה הפורמליסטית מחזקת את התפיסה שלwin-lose כסיום למצבי קונפליקט מכיוון שנוצר בה הצורך לתת כלים חד צדדיים של הערכה שיפוט וענישה ע’מ לשמור על חברה הגונה וברת קיום בטוח. היא מדגישה את המו”מ הדיכוטומי ומעודדת תהליכי קבלת החלטות המתייחסים לאפשרויות מוגבלות ולהחלטות הרוב. אפילו קהילה דמוקרטית כגון קיבוץ מקבלת החלטות על בסיס עיקרון של רוב ומיעוט שהינו win-lose.

 

מאידך, מבוססת הדמוקרטיה המהותית על מימוש מרבי של זכויות וצורכי הפרט, ולכן יש לשאוף ליצור במסגרתה מצבים של win-winושל הכרה הדדית. ארגון וקהילה הפועלים על פי עיקרון זה ישאפו לתהליכי קבלת החלטות שבהם מתקיים דיאלוג מעמיק על צרכים, ופתרון המוסכם בקונצנזוס מלא או רחב ביותר, תוך מזעור הפגיעה במיעוט. הגישור כתהליך מסייע לממש מצב זה. ככלי וכתפיסת עולם הוא מעודד התייחסות לצרכים ואינטרסים ולא לעמדות. יש בו הבניה וגמישות. כמו גם כללים ברורים שנועדו להגן עליו, זאת בדומה למטרתם של הכללים לשמירה על הדמוקרטיה.
עם זאת, קשה למצוא קהילות וארגונים רבים שאימצו את תפיסת הגישור כדרך חיים. הקושי המרכזי הינו המעבר המנטאלי והרגשי הנדרש, השינוי של נקודת התייחסות בסיסית ביותר – מעבר מטבע תחרותי למצב של שיתוף פעולה. ולכן דרך מרכזית ומבטיחה במיוחד בכדי ליצור שינוי חברתי ותרבותי זה הינה התהליך החינוכי. אם ילדים ובני נוער ילמדו, יפנימו ויקבלו הזדמנויות לתרגל ולממש תפיסה זו יחד עם הכלים הנדרשים ליישומה, גדל הסיכוי שכמבוגרים יפעלו בהתאם לכך, תוך אפשרות הבחירה בין גישה זו ובין הגישה המוכרת והמקובלת בחברה. יש להניח כי אדם שגדל והתחנך בתפיסה לפיה ניתן ליישב סכסוך כך שכל הצדדים “מרוויחים” ולא צד אחד מרוויח וצד אחד זוכה, יתייחס כך לסכסוכים שיתקל בהם בחייו הבוגרים, במרחב החברתי, המשפחתי, התרבותי, והפוליטי.
מכל האמור עד כה ניתן לראות בבירור את הקשר בין תפיסת הגישור ככלל, וכלי הגישור בפרט, לבין החינוך לערכי הדמוקרטיה הן ברמת המהות: צרכים, שיוויון וכבוד, והן ברמת התהליך והחברה: הבניה וכללים ברורים בצד גמישות וסמכות. החינוך לגישור,(אם כך, הינו נידבך חשוב ובסיסי) לחינוך לדמוקרטיה.

 

בנוסף לכך מדובר בתכנית מעשית. תפיסת העולם העומדת בבסיס הגישור מגובה בכלים מאד פרקטיים המשרתים אותנו באינספור אינטראקציות אנושיות בכל יום ויום. תהליך הגישור עצמו מוגדר ומובנה, ומהווה כלי עבודה אפקטיבי. אולם מתוכו ניתן לגזור מיומנויות וכלים רבים נוספים שניתן לעשות בהם שימוש גם לא בקונטקסט מובנה של טיפול בקונפליקט.
בית ספר המפתח תכנית גישור מקדם את החינוך לדמוקרטיה במספר היבטים נוספים:
תהליך הגישור מקדם חיים משותפים לא אלימים. בהיותו פורום שוויוני וניטראלי, מאפשר הגישור הדברות והקשבה גם בין פרטים וקבוצות עם מאפיינים שונים ומרקע שונה. הוא מבוסס על כבוד לפרט, לתרבותו, ולצרכיו, ללא צורך לוותר על זהותו האישית, החברתית והתרבותית. כך תורם הגישור לעלייה בדימוי העצמי האישי של מי שמעורב בו, ומעודד אקלים פלורליסטי ודמוקרטי.
הגישור מתמקד בתהליכים שנועדים למנוע אלימות, ובמידה פחותה הוא משמש כתהליך של תיקון תוצאות של אלימות. אנו מאמינים, והמחקרים מוכיחים, כי ככל שמתחזקת האופציה של הגישור בביה”ס כך נחלשות האופציות האחרות האפשריות במצבים של מו”מ וקונפליקט.

 

רובנו סיגלנו את דרך החשיבה המקובלת, לפיה לבעיה יש פתרון אחד. אנו רגילים לכך שסכסוך בין שני אנשים מורכב מתיזה ומאנטיתזה, כאשר הסיכוי ליצור בינהם סינתזה הינו אפסי. או במילים אחרות, שלעוגה שעליה רבים יש גודל קבוע, וצריך למצוא איך לחלק את העוגה. רובנו נוטים לראות רק אפשרות אחת לפתרון, ולבקר כל הצעה ופתרון אחרים. הגישור מציע להתייחס לסכסוכים בממד יצירתי ואופטימי. כלומר, איך להגדיל את העוגה. למצוא פתרונות יצירתיים לסיטואציות שנראות ללא פתרון. מדובר בפיתוח דרך חשיבה דמוקרטית.

 

ברמה הארגונית, הגישור מהווה חלק מתהליך של דמוקרטיזציה וביזור המערכת החינוכית. בית-הספר המודרני מאופיין במבנה ארגוני ‘אנכי’ והירארכי, שבמסגרתו רק קבוצה מאד מוגדרת של מבוגרים לוקחת חלק בתהליכי קבלת החלטות, בפתרון בעיות וקונפליקטים ובאחריות לארגון. אולם בגישור, הטיפול בקונפליקטים – סמכות הניתנת בדרך-כלל בידי המבוגר – מועברת באופן חלקי לידי התלמידים. מעבר לזמנו המוגבל של המורה ולמגוון מוגבל של כלים ומיומנויות בהקשר זה, הרי שמורים מדווחים על הצלחה מוגבלת ביותר בטיפול בקונפליקטים של תלמידים. השינוי המהותי בתפיסת האחריות מגולם בשתי רמות: הן בתוך תהליך הגישור עצמו, מאחר והאחריות לפתרון הקונפליקט נשארת בידי הצדדים המעורבים ואינה עוברת לצד השלישי; והן בתהליך הכנסת הגישור לביה”ס, מאחר והאחריות על חייהם החברתיים מועברת לידי התלמידים. גם ללא הגדרת היעדים החינוכיים ארוכי הטווח בדמות של פיתוח ‘חברת הילדים’ או ‘דמוקרטיזציה’ של ביה”ס, הרי שמדובר בתהליך העצמת התלמידים, ומתן הזדמנות ללקיחת אחריות על חייהם האישיים והחברתיים. מדובר בחינוך לאחריות, שהינו חיוני במדינה דמוקרטית.

 

ברמת ה”שיח”, מעצם הגדרת הגישור כדיאלוג ומשא-ומתן בין שני צדדים בעזרת צד שלישי הרי שגישור משמעותי יתאפשר במקום בו מתקיים ‘שיח’ המאופיין בדיאלוגיות וברציונאליות. בגישור אין נקודת מבט או עמדה מועדפת או תקפה יותר מאחרת, גם לא של הצד השלישי המעורב, בניגוד לאפשרויות אחרות מקובלות של פתרון קונפליקטים. לכן, דפוסי התקשורת הנדרשים כוללים יכולת לדיאלוג המאפשר יצירת שיח חדש, רציונאליות, מיומנויות הקשבה, כושר ביטוי, יכולת רפלקטיבית הכוללת זיהוי והגדרת צרכים ורגשות. מערכת החינוך המודרנית אינה מאופיינת במרכיבים אלו, לפחות לא באופן מבני ומכוון. למרות מגמות ברורות של שינוי (לפחות ברמה ההצהרתית ולא תמיד בגיבוי של כלים ואמצעים), השיח המאפיין את בית-הספר המודרני הינו שיח מונולוגי, שבמסגרתו המורים – בעלי הסמכות והעצמה – מנסים להשליט עמדות ותפיסות על התלמידים. השיח הזה מתקיים גם בין מנהל ומורה, ובין תלמידים בשכבות גיל שונות, ובמובן זה מהווה בית הספר מיקרוקוסמוס של דפוסים הירארכיים וכוחניים המושרשים בחברה. יש להניח כי בי”ס אשר יאמץ את הגישור כדרך חיים, ייצור שינוי ישיר ועקיף בדפוסי השיח והתקשורת המתקיימים בו.
שיטת הגישור מסייעת לאנשים להתמודד עם סכסוכיהם ולהגיע להסכמה הדדית, בניגוד לענישה המחייבת מענישים ומוענשים, ומונעת שוויון בערך של המעורבים ויחס של כבוד כלפיהם ובינהם. כיום יש צורך להחזיר חלק מן השליטה והאחריות על פתרון קונפליקטים לאנשים עצמם, ובבית הספר – לתלמידים. בדרך זו נותנת המערכת יחס של כבוד כלפי הפרטים שבה.

 

תהליך הגישור נועד לסייע לאנשים המסוכסכים בינהם להגיע לידי הבנה ופתרון הסכסוך. התהליך כולו הינו רצוני, בניגוד לבית משפט או לכל תהליך משמעתי אחר, בו הנתבע חייב להישפט גם בניגוד לרצונו. מתחילים בתהליך רק אם שני הצדדים מוכנים לכך, בכל שלב יכול אחד הצדדים לפרוש מהגישור, וגם הפתרונות מתקבלים רק אם הם מקובלים על כל המעורבים בסכסוך. המגשרים עצמם אינם שופטים, הם מחויבים לשמור על נייטרליות מוחלטת, ולרוב הם אינם מציעים פתרונות. תפקידם ליצור את האווירה המתאימה ולהנחות את התהליך ע”פ טכניקה מוגדרת. כלומר, בידי הצדדים המסוכסכים נשארת אחריות מלאה לגבי יצירת ההסכם ומימושו. אחריות זו נובעת בראש ובראשונה מעקרון הבחירה -האפשרות הניתנת להם לקחת חלק בגישור או לעזוב אותו בכל שלב, ומן המחויבות שהם לוקחים על עצמם בתחילת התהליך ולגבי מימוש ההסכם. יחד עם זאת, אין להסיק מן הדברים כי ניתן לוותר על מנגנונים משמעתיים בארגון החינוכי, בדיוק שכפי שאין לוותר על מנגנוני השיפוט והאכיפה בחברה הדמוקרטית, המהווים חלק מהותי משמירת המסגרת בתוכה מתנהלת חברה זו.

 

רלטביזם, העצמת הפרט, שינוי מעגלי השתייכות, תהליכים מהירים בתחום התקשורת והנגישות למידע ועוד. אלו ועוד מאפיינים את העידן הפוסט מודרני. למאפיינים אלו יש השפעה מאד חזקה על תפיסת הדמוקרטיה ויישומיה. מערכות רבות בעולם נוטות ליותר שיתופיות ופחות הירארכיה, ולמבנים “שטוחים” ומבוזרים. ניתן לראות מגמות דומות – אם כי איטיות יותר – בתחום החינוכי. מבוגרים מחפשים מענה או תחליף לסמכותם שנמוגה אל מול ילדים ובני נוער. הגישור, כשפה, כתפיסת עולם, וככלי, נענה לאתגר אותו מציב הפוסט מודרניזם לדמוקרטיה. לתפיסתי מדובר במהפכה חברתית ותרבותית עמוקה, מהפכה שקטה.

תכניות יישוב סכסוכים וגישור בבתי הספר

תוכן נוסף שיכול לעניין אותך

בין הובלה לניטרליות: כך מנהלים תהליך גישור בלי לאבד איזון

מאת: גלעד ברגשטיין
ניהול תהליך הגישור הוא אמנות של איזון. מצד אחד, המגשר צריך להכווין ולהוביל. מצד שני, עליו להישאר ניטרלי ולתת לצדדים למצוא פתרונות בעצמם. אז איך עושים את זה נכון? גלעד ברגשטיין, מגשר ועו"ד, בוחן את האיזון העדין שבין ניטרליות להובלה ומציע למגשרים כלים להתמודדות איתו. להמשך קריאה >

לימודי תעודה: בחירה מעשית לקריירה מצליחה

מאת: מערכת האתר
בעולם שבו הקריירה תופסת מקום מרכזי בחיינו, רבים מתלבטים בין מסלולי לימודים שונים כדי להשיג את הידע והכישורים הנדרשים. לימודי תעודה מציעים אלטרנטיבה ממוקדת ומעשית לתארים אקדמיים, ומאפשרים לרכוש מקצוע בזמן קצר יחסית. מסלולים אלו מתאימים במיוחד לאלו המעוניינים בהסבה מקצועית, בהעמקת הידע בתחום מסוים, או בשילוב לימודים עם עבודה קיימת. הגמישות וההתמקדות בפרקטיקה הופכות את לימודי התעודה לבחירה אטרקטיבית עבור רבים. להמשך קריאה >

איך לשמור על הזוגיות והרומנטיקה גם כשהילדים בחופשה

מאת: מיקי שאשא
איך שומרים על זוגיות שפויה כשהילדים בחופשה? עם קצת תכנון, הומור והרבה סבלנות, אפשר לצלוח את החופשה הזו, להישאר ביחד, וליהנות מהדרך. מיקי שאשא, מאמנת אישית, זוגית ומינית, תעזור לכם לשמור על הקשר הזוגי שלכם גם בתקופות האינטנסיביות האלה. כי גם בזמן חופשה, מגיע לזוגיות שלכם מקום משלה. להמשך קריאה >

פרק 56 | על חיבורים, חברים ואוכל: הפיצוח המרתק של דקלה מלמוד

עמרי גפן מראיין את דקלה גולדשטיין מלמוד
דקלה גולדשטיין מלמוד בפגישה עם עמרי גפן על חיבורים. בשיחתם המרתקת הם חוקרים את העולמות של חיבורים ושיתופיות, דרך הפריזמה המרתקת של הפרוייקט הייחודי "החברים של דקלה". דקלה בחרה לפני שנים לחבר בין אנשים דרך ארוחות שף ולאורך הדרך התפיסה והיישומים שלה מעמיקים ומתרחבים. מה בדיוק קורה שם ומה ניתן לקחת מזה לחיים של כולנו. להמשך קריאה >

פרק 55 | משא ומתן: מטקטיקה לתפיסת עולם

עמרי גפן מראיין את ונסה סיימן
כולנו יודעים לנהל משא ומתן? כך נדמה לנו. יש לנו מטרה, קווים אדומים, נדע להגיב והכל יהיה בסדר. - אז זהו, שלא! מו"מ הוא תהליך, ואמנות המו"מ היא אמנות היחסים והאינטראקציה. בשיחתם של ונסה סיימן ועמרי גפן, ממובילי ומשפיעי הדיסציפלינה המקצועית של המו"מ בישראל, הם מנתחים גישות, הנחות יסוד, טכניקות, ומסמנים תובנות שעשויות להיות אפקטיביות עבור כל אחת ואחד. להמשך קריאה >

פיתוח יכולות ההקשבה: הדרך לשיפור מערכות יחסים בחיים האישיים והמקצועיים

מאת: מערכת האתר
הקשבה אמיתית היא מיומנות שכולנו מכירים בחשיבותה, אך לעיתים קרובות נוטים להתעלם ממנה. בעידן שבו אנחנו מופגזים במידע ובגירויים מכל עבר, היכולת להקשיב באמת היא כלי נדיר שמאפשר לנו ליצור מערכות יחסים חזקות ובריאות, הן בחיים האישיים והן בעולם המקצועי. במאמר זה נדבר על החשיבות של פיתוח יכולות הקשבה, נתמוך בנתונים אמינים, ונבחן כיצד מיומנות זו יכולה לשפר את מערכות היחסים שלנו בכל התחומים. להמשך קריאה >

המדריך לשינוי מחשבתי בעקבות אירועי ה-7.1

מאת: מערכת האתר
מלחמת חרבות ברזל, הותירה רבים מאיתנו עם תחושות כבדות, פחדים וטראומות. הפחדים הללו אינם רק רגעים קשים שעוברים, אלא לעיתים יכולים להפוך למחשבות מגבילות שמשפיעות על חיינו היום-יומיים. כדי להתגבר על תחושות אלו ולחזור לחיים מלאים ומספקים, חשוב לאמץ שינוי מחשבתי עמוק. במדריך זה נלמד כיצד להשתמש בטכניקות NLP כדי להתמודד עם המשבר ולשנות את דפוסי החשיבה שנפגעו בעקבות הטראומה. להמשך קריאה >

מיניות: למה אנחנו מפחדים לדבר על זה

מאת: מיקי שאשא
אנשי מקצוע עשויים להיתקל בחדר הטיפולים ובקליניקה בנושאים בתחום המיניות, אך נושא זה הוא לא תמיד באזור הנוחות שלהם או של המטופל/מתאמן, לעיתים מחוסר ידע, לעיתים ממצבי מבוכה. מיקי שאשא, מאמנת זוגית ומינית, מציעה כלים פרקטיים לאנשי מקצוע להתמודדות עם הנושא. להמשך קריאה >

ישראל בטיפול נמרץ רגשי: איך מתמודדים עם גל המצוקה שאחרי ה-7 באוקטובר?

מאת: מערכת האתר
מאז אירועי ה-7 באוקטובר, רבים מאזרחי ישראל חשים מצוקה נפשית כלשהי, חלה עליה משמעותית בפניות לטיפול ריגשי בכל שכבות האוכלוסייה והבעיה היא שאין מספיק מטפלים או אנשי מקצוע שמלווים אנשים במצבי משבר. מה אפשר לעשות ואיך ניתן לייצר אופק חיובי למצוקה. להמשך קריאה >

הכנס השנתי 2025

מאת: מערכת האתר
"אירועי ה-7 באוקטובר השאירו חותם עמוק על דור שלם ואנו מבינים את החשיבות של אנשי המקצוע כמובילים את הדור הצעיר מטראומה לתקווה ותקומה" הכנס המקצועי הגדול של קבוצת גומא גבים לשנת 2025, מרכז אליו אנשי מקצוע בתחום האימון, הטיפול, הגישור, הייעוץ הזוגי, הדרכת הורים, CBT, נלפיסטים ואנשי טיפול ממגוון תחומים ומציג את הנושאים החשובים והרגישים בתחום איתם מתמודדים אנשי המקצוע שמלווים אנשים. להמשך קריאה >

מיינדסט? הכוח שלו וכמה הוא משפיע עלינו בחיים

מאת: מערכת האתר
אז מסתבר שלדפוסי חשיבה יש תפקיד מרכזי בעיצוב חיינו. הם משפיעים על ההחלטות שאנו עושים ועל ההצלחות אותן אנו משיגים. בין אם אתם מחפשים את הדרך לצמיחה אישית או צמיחה ארגונית, דפוסי המחשבה הם המרכז של התהליכים הללו. הם היסוד של האופן בו אנו מפרשים אתגרים, מתמודדים עם שינויים וחותרים אל עבר המטרות שלנו. במאמר זה נציג את הקונספט של דפוסי החשיבה, איך הם משפיעים על החיים שלנו - המקצועיים והאישיים וכיצד הבחירה בהם יכולה לסייע בהנעה של תהליכי השינוי היעילים ביותר. להמשך קריאה >

הלם! המוח שלנו לא יודע להבדיל בין דמיון למציאות

מאת: מערכת האתר
האם חשבתם פעם לעצמכם, אם המוח שלנו מבין את כל מה שקורה לנו? האם אתם מסוגלים להבין שהמוח הוא כמו מכונה, לא חכמה במיוחד, וכל מה שאנחנו אומרים לו הוא מאמין? אז תקשיבו טוב, כי מסתבר שהמוח שלנו אינו יכול להבדיל בין דמיון למציאות, למרות שזה לא תמיד פשוט. להמשך קריאה >

רוצה ליצור איתנו קשר?

נשמח לחזור אלייך, רק צריך למלא פרטים



    קורסים במכללה
    דילוג לתוכן