לעתים מאד קרובות סכסוכים נראים כסכסוכים כספיים. לעתים מאד נדירות סכסוכים נובעים מעניינים כספיים.
אדם כבן 40, לצורך התיאור נקרא לו עמיר, מאזור הנגב, תבע בבית משפט השלום בבאר שבע חברה ישראלית העוסקת בתחום המיגון. לצורך העניין נקרא לחברה “סורג בטוח”. התביעה היתה על סכום של כ – 700,000 ₪. כתב התביעה כלל הסברים רבים לנזק שנגרם לעמיר על ידי סורג בטוח, וכימות שלהם למספרים. כתב ההגנה כלל הסברים רבים של החברה לנזק שאותו אדם גרם לה, אשר כומתו לסכום של אפס ₪ ביחס לתביעה שלו, ובמקביל נכתבה תביעה שכנגד, אשר כומתה לסכום של כ – 400,000 ₪. ממש לפני שהוגשה לבית המשפט, הסכימו הצדדים לבוא לגישור.
מה הסיפור?
עמיר הוא איש שיווק מנוסה, עם רזומה יפה, ועם קשרים מאד טובים בנגב. לסורג בטוח ותק ורקע בתחום המיגון הביתי, ולפני מספר שנים יצאו עם פיתוח ייחודי לבתי קרקע. הם הצליחו יפה באזור המרכז, אולם בפריפריה נתקלו באתגרים שיווקיים שהקשו על מכירות המוצר החדש. שנתיים לפני הגשת כתבי הטענות, עמיר וסורג בטוח סגרו על שותפות – שיווק המוצר החדש של סורג בטוח בדרום. התכנית העסקית שעמיר הציג נראתה מבטיחה, אולם בפועל השנה הראשונה הביאה למכירות של אחוז קטן מאד מהתכנון. עמיר המשיך במקביל לעסוק בדברים נוספים, בעיקר בכדי להבטיח את פרנסתו, ובמהלך הזמן אף הפחית ממאמציו. שנה וחודשיים מהתחלת הפעילות המשותפת, נכנס למרחב הנגב משווק אחר מטעם סורג בטוח.
הגישור בוצע על ידי מגשר ותיק שברקע שלו לא מעט שנים של ניהול עסקי. הוא אינו משפטן, אך כהכנה לגישור הוא קרא את החוזה שנחתם בין הצדדים ביציאה לדרך. עם הצדדים הוא נפגש פעמיים, כל פעם לשלוש שעות. מאחר ועורכי הדין כבר היו מעורבים, הוא הסכים לכך שיהיו נוכחים במפגש הראשון, אולם בפועל הם לא היו דומיננטיים, והוסכם כי לא יקחו חלק במפגש השני. המגשר וידא כי מטעם סורג בטוח יגיע אדם בכיר, מעורב בעניין, ועם מנדט לקבלת החלטות. סמנכ”ל השיווק ייצג את החברה.
התהליך הסתיים בהסרת התביעה של עמיר והימנעות מהתביעה שכנגד של סורג בטוח. המשמעות הישירה של זה היא שהעניין הכספי הפך מהדבר המרכזי, שיתכן והיה מעסיק אותם מספר שנים בבית המשפט, ואשר השופט היה נדרש לייצר הכרעה כספית בלבד, לעניין שולי ואפילו לא רלבנטי.
מה כן היה רלבנטי? במהלך הגישור, בדיאלוג כנה וישיר אותו הצליח המגשר לקדם, הצדדים פתחו וניתחו את הנושא של מערכת היחסים בינהם. הציפיות הראשוניות, ההבנות ואי ההבנות, המרחק הגיאוגרפי והתפיסתי, הגיבוי והליווי שחסרו לעמיר, העדכונים ושמירה על קשר וחיבור רציף שחסרו למנהלי החברה, האכזבות והתסכול. סמנכ”ל השיווק שיתף בתחושה שעמיר התנתק ולא ניתן היה לסמוך עליו שיקדם את המוצר ולכן בחרו להתקדם עם מישהו אחר. עמיר שיתף בכך שהרגיש לבד במערכה, ללא גיבוי ומעורבות של החברה, ושנכנס למצוקה כספית בשלב מסוים. אבל יותר מכל את ההפתעה שלו כאשר גילה שיש אדם אחר שמקדם את המוצר בדרום, מבלי שהחברה עדכנה אותו. זה היה הגורם המרכזי לתביעה. שניהם לקחו אחריות על החלקים שלהם בשיבוש מערכת היחסים והתקשורת.
הסכומים הכספיים והטיעונים המלומדים המצדיקים אותם נדחקו אל מחוץ למגרש הגישור גם בדיאלוג עצמו וגם בהסכם. זה חלק מהקסם המשולב בתהליך הגישור, וקשור גם לתפיסה ולכלים של המגשר, וגם לתהליך שמבוסס על שלבים ברורים. כמובן שבהתחלה העמדות הכספיות מוצגות ומנומקות, והמגשר אינו מתעלם מהם. אולם הוא מבין כי אלו עמדות. בלבד. והן פחות רלבנטיות בעולמנו מאשר צרכים. הן עוסקות בעבר, בעוד הצרכים עוסקים בהווה ובעתיד. בדיוק על הבסיס הזה, נבנה כחלק מהסכם הגישור, חוזה מחודש בין עמיר לסורג בטוח לגבי שיווק המוצר בדרום. הפעם הוגדרו יעדים, מדדים, אבני דרך, ובעיקר ערוצי תקשורת ומערכת יחסים מובנית. כל הצרכים קיבלו מענה, ומנקודה זו התחילה עבודה משותפת אפקטיבית שלאורך הזמן גם הניבה תוצאות יפות עד כדי כך שעמיר העביר את כל עיסוקו לתחום ואף גייס משווקת נוספת שתעבוד עימו באזור.
לכן, בפעם הבאה שאתם נקלעים לסכסוך, או מישהו אחר קרוב אליכם, תבדקו היטב אם הכסף הוא העניין. כמעט תמיד תגלו שלא. תבחנו לעומק אם הליך משפטי הוא המענה הנכון. כמעט תמיד תגלו שלא..