דלג לתוכן דלג לפוטר
ניהול משא ומתן ודיאלוג אפקטיבי בארגון

ניהול משא ומתן ודיאלוג אפקטיבי בארגון – DBN – Dialogue Based Negotiation

ניהול משא ומתן ודיאלוג אפקטיבי בארגון

היה מי שאמר כי “אין דבר יותר פרקטי מתיאוריה טובה…”. מאמר זה עוסק במודל פרקטי של ניהול משא ומתן דיאלוגי, שיש בו כדי להפוך כל משא ומתן, הן בתוך הארגון והן מול גורמים מחוץ לארגון, לקל יותר, אפקטיבי ומניב פירות בטווח הקצר והארוך.

את תהליך ה – DBN פיתחנו לפני כעשור, הוא מוטמע בארגונים רבים, ואני אישית, כמנכ”ל וכמי שמנהל ממשקים רבים במעגלים שונים ומגוונים עושה בו שימוש יום יומי, באופן המביא לי ולארגון שלי ערך גבוה ומהיר. התפיסה והכלים מאפשרים לי ולמנהלים רבים אחרים מרחב בחירה גדול בהיבט התהליכי, ומקנים עצמה והשפעה, אשר מושתתים על מקורות כח נוספים של המנהל ולא רק על סמכותו והבאים לידי ביטוי גם בהיבט התוצאתי. המיקוד כאן מבוסס על הבנה מעמיקה יותר של האינטראקציה עם אחרים ובהתאם, הובלה נכונה יותר של אינטראקציה זו במטרה לייצר – אפקטיביות והשפעה. “IT’S NOT ABOUT BEEING NICE”…

 

ההרגלים שלנו – שגורמים לנו נזק כמעט בכל משא ומתן

ראשית חשוב להגדיר מהו משא ומתן בהקשר המאמר והמודל. הכוונה לסיטואציה שכל אחד מאיתנו מצוי בה מספר ניכר של פעמים בכל יום. החל מדיון עם הבן בבוקר קר אם ילבש מעיל אם לאו, עם הלקוח לגבי מועד קבלת השירות, עם השכן על הרעש וכיו”ב. זו אינטראקציה בין שני אנשים או יותר, שיש בה תפיסות שונות, עמדות ואינטרסים. לעתים אף קונפליקט או פוטנציאל לכך. בעולם הארגוני של היום, המאופיין ביותר השטחה, מורכבות ותלות הדדית, כל מנהל ובעל תפקיד חווה מצרף של עשרות אינטראקציות ביום, שאותן ניתן להגדיר כמשא ומתן.

אולם ההתנהלות שלנו אינה בבחירה ובשליטה, לפחות לא באופן מוחלט ולא בכל מצב. זו אמת מאד לא נוחה עבורנו, אולם המודעות לכך הינה צעד ראשון בשיפור יכולת המשא ומתן והדיאלוג שלנו. ישנם מספר גורמים משפיעים משמעותיים, וניתן אף להגדירם ככשלים, שאותם עלינו לקחת בחשבון:

 

נקודות עניין במשא ומתן

 

1. תרבות ארגונית

ההתנהלות שלנו מושפעת בדרך כלל מההרגלים והדפוסים שלנו, מהמודעות, הכלים שבידינו, והתרבות האישית והארגונית. בעלי תפקידים רבים מוכנים באופן אישי לאמץ את התפיסה של WIN-WIN כאשר הם מבינים אותה מעבר לסיסמאות ומזהים את הפער בין ההתנהלות הרגילה שלהם ובין הפוטנציאל האפשרי ליצירת ערך גבוה יותר עבורם וגם לאחר (ולארגון כמובן). אולם הם יעלו, ולרוב בצדק, את הפער בין רצונם לנקוט בגישה זו ובין התרבות הארגונית במסגרתה הם מתנהלים, אשר לא פעם מתגמלת דווקא תחרותיות ולעומתיות, לפחות לכאורה. למען הסר ספק, התשובה לכך פשוטה למדי, מאחר והתרבות הארגונית נוצרת על ידי מנהלים ובעלי תפקידים, ולא בהכרח ע”י המנכ”ל כפי שמקובל להניח. בעידן זה, לכל אדם בארגון, היכולת להשפיע על התרבות הארגונית ולייצר אקלים וסביבה של הקשבה, דיאלוג ושיתופי פעולה.

 

2. “מערכת ההפעלה”

כשל משמעותי מעבר להיבט הסביבתי, הינו “מערכת ההפעלה” הבסיסית שלנו. וזו מושתתת על בלוטה שגודלה כגודל שקד, היושבת באזור המוח הקדום שלנו, הנקראת “אמיגדלה”. לזכותה יאמר, שהיא אחראית על ההישרדות שלנו. במצבי סכנה נפעל בתגובת FIGHT – FLIGHT – FREEZE. הפרדוקס הינו שלאדם המודרני כמעט אין מצבים כאלו, מאחר ויש פחות דובים וקצת פחות נחשים בסביבתנו. אבל המוח ממשיך ומזהה מצבים בין אישיים מסוימים כמצבים מאיימים, ומפעיל אותנו באופן תבניתי בדיוק כמו בסכנה פיזית. כאשר מישהו מרים עלי את קולו, או אומר משהו שמכעיס אותי, המוח מזהה זאת כמו אותו דוב שעומד מולי בערוץ הנחל ומאיים לתקוף. מכאן ועד לפעולה תגובתית ובלתי רציונאלית, שלעתים קרובות תגרום לנזק לאחר, עבורי ולארגון, המרחק קצר ביותר. מדובר בחלקיקי שנייה. זהו כשל מרכזי בניהול אינטראקציות.

 

3. הטיית הייחוס

ההסבר הפשוט והפשטני ביותר להתנהגות הינה שהיא תוצאה של האישיות שלי והסיטואציה בה אני נמצא. כאשר אני נדרש להסביר התנהגות שלילית שלי, הדגש כמובן יהיה על הסיטואציה, לא על האישיות שלי. כאשר אני מפרש התנהגות שלילית של האחר, הדגש יהיה על האישיות, ולא על הסיטואציה. זה טבעי. אנחנו עושים את העוול הזה לאחרים כל הזמן ואחרים לנו. נוסיף לכך קורטוב של ביקורתיות, שיפוטיות, ודעתנות, והיכולת לקיים שיחה אפקטיבית, בעיקר במצב בו קיים מרכיב רגשי, הינה כמעט בגדר הבלתי אפשרי.

 

4. כרוניקה ידועה מראש

כשל נוסף טמון ב”הרגל מגונה” המושרש עמוק במשא ומתן הקלאסי ובא לידי ביטוי בכרוניקה הידועה שכל צד נוקט בעמדה גבוהה יותר מאשר כוונתו האמיתית, כאשר הוא מודע לכך שהצד השני פועל בדומה ושגם הוא מודע לכך, ואז מתנהל ריקוד צפוי בין שתי העמדות, לרוב על קו לינארי אחד. התוצאה תהיה במקרה הטוב פשרה, שאינה התוצאה הטובה ביותר האפשרית. במבחן התהליך מדובר במסע ארוך יותר, מתיש לעתים, ושבודאי אינו בונה את האמון ואת היחסים ארוכי הטווח.

 

5. תכלס, תכלס תכלס:

הכשל האחרון שמאמר זה יוכל להכיל, הינו מה שאנו מגדירים כ – T.O – “תכל’ס אוריינטד”… מדובר בנטייה של כל מנהל, שאינה אך טבעית אלא אף נדרשת לביצוע תפקידו. עולה בעיה, דרישה או עמדה, והוא נדרש לבחון מרחב של חלופות ולייצר פתרון. זה קורה כל הזמן ובכל רמות הניהול וסוגי הארגונים, כך שגם נטייה זו הופכת להיות תבנית הפעלה בסיסית שלנו. אנחנו ממהרים ליצירת תוצר ופתרון, ופחות ערים לדרך, לתהליך, ולחשיבותם לצורך יצירת תוצאה אפקטיבית ובניית מערכת יחסים ארוכת טווח.

 

השילוב של התבנית התגובתית, ביחד עם הנטייה התרבותית ליצירת פתרונות במסגרתם אנחנו מצמצמים או מונעים את ההישג של האחר בהנחה שזה יגדיל את ההישג שלנו (משחק סכום אפס), המשחק הידוע בין שתי עמדות, וההרגל שלנו לרוץ מהר לפתרונות, הינו השילוב הקטלני ביותר המונע ניהול אפקטיבי של משא ומתן ותהליכים בארגון. בודאי שנתקשה לייצר במסגרת התהליך הקשבה, הבנה הדדית ומעבר לכך, אמון וביסוס מערכת יחסים לאורך זמן.

 

המענה – “חכם השביל מן ההולך בו”

תהליך ה – DBN מושתת על הבנת הכשלים הטבעיים שלנו, וכל שלב בו נועד לספק להם מענה, ולייצר תוואי פעולה מובנה המקנה לנו עצמה רבה בתהליך. תבנית זו כמעט הפוכה להרגלים שלנו, למרות שלרבים מן הקוראים היא בודאי תיתפס כהגיונית ביותר. אולם מאחר ומדובר באנשים, נדרשת כמובן גם מידה גבוהה של גמישות ויכולת להתאים את הכלים באופן מדויק. עדיין, מומלץ מאד להכיר ולהטמיע את המתווה המוצע כאן לפני שחוזרים למרחבי הגמישות והאלתור. בדיוק כמו לימוד שפה, נהיגה או כל דבר חדש. ההתחלה מרגישה מלאכותית ולא נוחה. כאשר מתרגלים (מלשון תרגול וכן מלשון הרגל), קל יותר לפעול בטבעיות וביתר אלסטיות.

 

התהליך מורכב ממספר שלבים עוקבים:

 

1. הכנה – “השחזת הגרזן”

 

כאשר שאלו חוטב עצים מיומן כיצד יחלק את חמשת הימים שהוקצו לו לחטיבת עץ גדול ביער, הוא ענה שארבעה ימים יעסוק בהשחזת הגרזן וביום החמישי יחטוב את העץ. ישנם תהליכי משא ומתן מורכבים שבהם אנו משקיעים מספר חודשים של הכנה מעמיקה ומדוקדקת. אולם גם במשא ומתן פנימי ופשוט יחסית בארגון עלינו לעצור רגע ולהיערך באופן חכם.
בשלב זה ננסה לזהות ולהגדיר את תפיסת העולם שלנו, וזו של האחר, כולל הבנת הפערים הבסיסיים. את העמדה הראשונית שלנו, ואת זו של האחר. את מה שחשוב לנו וליחידה או לארגון שלנו – אינטרסים וצרכים. ניתן להעריך באופן מאד ראשוני וזהיר את אלו של הצד האחר, אולם בוודאי שלא להתקבע בהנחות הראשוניות לגביהם. נשאל גם מה החלופות שלנו מחוץ לחדר המשא ומתן. מה אפשרויות הפעולה שלנו במידה ולא נצליח, וננסה לשער גם את אלו של הצד האחר. ולבסוף נתכנן במדויק את הפגישה. בכלל זה – מיקום, עיתוי, הנושאים וסדרם וכן, הרכב במידה ונדרשים אנשים נוספים.

 

2. פתיחה – “”MORE IS LESS – LESS IS MORE

עיקרון הפעולה המרכזי בשלב זה הינו הרעיון שבשלב זה יש לצמצם. על מנת ליצור מרחב ולא לסגור אותו. אנחנו מורגלים בנאומים והצהרות. אלו אינם רלבנטיים בשלב זה. עלינו לזכור כי גם לפרטנר שלנו יש אמגידלה, והמטרה שלנו הינה לשמור עליה בגודל סביר ובוודאי שלא לגרות אותה… הצד השני לעתים יהיה במתח וללא קשב, וכדי להיות אפקטיביים נכון להסתפק רק בתודה על הפגישה, ולהגדיר מטרה כללית ומסגרת כוללת. מעבר לכך מומלץ רק לפתוח בקצת SMALL TALK וליצור אוירה נעימה. לא יותר מזה.

 

3. ביטוי הדדי – “עקרון הכוס המלאה”

זהו השלב שבו שני הצדדים שמים את הדברים על השולחן: עמדות, צרכים, אינטרסים, עובדות, רגשות ומה שקיים. לא פתרונות. גם כאן, לעתים קרובות הנטייה וההרגל שלנו יגרמו לנו לדבר ראשונים. מדוע אין זה אפקטיבי? בשל “עיקרון הכוס המלאה” – אפשר לראות את זה בצורה מטאפורית ככוס מלאה ששופכים לתוכה עוד ועוד מים, המים נשפכים החוצה ובעצם לא קורה כלום מעבר לבזבוז זמן ואנרגיות. לעתים קרובות אנחנו מדברים ואומרים את שלנו, ולא מבינים מדוע זה לא ממש מייצר שינוי והשפעה. אנחנו מתוסכלים מכך שניסינו יפה להסביר לאחר את הדברים והוא לא הקשיב ולא הבין. חשוב להבין כי אף אחד אינו יכול להקשיב לנו כשאנחנו מתחילים “לשפוך” עוד לכוסו המלאה. אם ניתן לו לדבר ראשון ונקשיב, נוודא כי הבנו וכי הוא מבין שהבנו, ורק לאחר מכן נדבר – אז יש יותר סיכוי שהוא גם יקשיב לנושוב, השאלה היא האפקטיביות בשיחה. חשוב לעצור את התגובות הראשוניות שלנו וההרגלים ולהמתין רק לאחר ששמענו את האחר. רק לאחר ששאלנו שאלות, ניסינו באמת להבין את התפיסה ואת הצרכים והאינטרסים של האחר, הכוס שלו תהיה פחות מלאה, ואז יסכים ויוכל להקשיב לנו.
בסיום שלב זה אמורה להיות תמונה ברורה יחסית של מיפוי הנושאים והצרכים. זו המפה שמאפשרת התקדמות בתהליך.

 

4. הגדרה מחודשת – “ציר התהליך”

השלב הבא הוא שלב שבו מתניעים את התהליך קדימה. זה הציר של כל התהליך. המעבר מתבצע במספר היבטים:

 

ממימד הבלאגן למימד הסדר. קודם דובר על הכל בערבוב ובהמשך הכוונה לדבר על כל נושא בפני עצמו, וגם זה בכדי לייצר מיקוד ואפקטיביות.
ממצב לעומתי, למגמה של עבודה משותפת אל מול הבעיה (מתקיפה אישית לתקיפת הבעיה).
משיח של עמדות וצרכים לשיח של צרכים ופתרונות.
ממימד העבר למימד העתיד. התהליך הרי מכוון לקבלת החלטות הנוגעות בעתיד.
בחלק הראשון של שלב ההגדרה המחודשת אנחנו עושים מעין סיכום ביניים שבמסגרתו מגדירים את הסיטואציה מזווית ראייה שונה: זה לא “או אתה או אני” – זה שנינו. זה לא רק העבר, אלא עתיד שאפשר להחליט שמשנים אותו ובונים כך שעיקר הצרכים של שני הצדדים מקבלים מענה.
בחלק השני מסכמים על הנושאים שעליהם צריך לדון בהמשך, באופן שישאף לספק מענה מירבי לצרכים ולאינטרסים שעלו מצד כל המעורבים.

 

5. פתרון הסוגיות – “”BE HARD ON THE PROBLEM AND SOFT ON THE PERSON

בשלב זה עובדים במשותף על הסוגיות שהוגדרו באג’נדה, תוך העמקת ההבנה ההדדית את הצרכים, ועבודה משותפת על פתרונות. בשלב הזה מתקדמים עם כל נושא באופן ממוקד, ללא גלישה לנושאים האחרים, עד לגיבוש פתרון מוסכם. לעתים נדרשות בשלב זה טכניקות של חשיבה יצירתית וסיעור מוחות. היפה בתהליך המובנה של ה – DBN, שכאשר מגיעים לדון על הפתרונות, ישנן לרוב על שולחן המשא ומתן, כבר יותר משני פתרונות עימם התחלנו (אחד שלי ואחד שלו) שכן בעצם זיהוי הצרכים ובמעבר לשיח הבונה, הורחב מאגר החלופות לפתרון, הבנה הדדית ברמה גבוהה, הסכמה משותפת על הנושאים, רצון לעבוד ביחד בכדי לייצר את הפתרונות ההולמים והמדויקים עבור כל המעורבים. בשונה מהנטייה הטבעית שלנו לדון בפתרונות בשלבים מוקדמים, בתהליך זה נבנית הבשלות לשיח יותר מדויק ואפקטיבי בפתרונות. אנחנו מגיעים לדיון הזה עם בשלות לעבודה משותפת, ומיקוד בסוגיות ולא באחר.

 

6. גיבוש הסכם – “SMART AGREEMENT”

עקרונות הפעולה המרכזיים בשלב זה ממוסגרים במונח – SMART:
הגדרות מאד מדויקות לגבי מי עושה מה ומתי. – Specific
החלטות מדודות ומדידות. – Measurable
– החלטות שניתן ליישם ולממש. Achievable
Realistic+ Relevant
הסכמות ריאליות ורלבנטיות, הנובעות ונותנות מענה לצרכים ולאינטרסים של הצדדים.
הגדרות זמנים ולפעמים גם הגבלות בזמן. – Time-bound
גיבוש ההסכם או ההסכמות – בכתב או בע”פ. היתרון הגדול ביותר כאשר התהליך מתבצע בתוך הארגון שקל מאד ומתבקש לקבוע פגישות נוספות למעקב במטרה לוודא כי ההסכם רלבנטי ומתממש.

 

טיפ חשוב לסיום! אם הגעתם עד לכאן אפילו קצת מתנשפים, הגעתם למקום הנכון. יתכן מאד כי המחשבה שעוברת לכם בראש עכשיו היא – “למי יש זמן בעולם כה דינמי ומהיר לתהליכים כל כך ארוכים ומובנים? אז הנה לכם הטיפ החשוב ביותר – לפעמים הדרך הארוכה ביותר היא הקצרה ביותר….
אלו תהליכים שחוסכים זמן רב של ניסיונות לפתור את המצב באופן חלקי ופחות אפקטיבי. השפעתם על מערכות היחסים וממשקי העבודה רבה, מעבר לפתרון הסוגיות הספציפיות ויש בה כדי לייצר ממשקי עבודה, אינטראקציות בין אישיות ותהליכי עבודה וקבלת החלטות “חלקים” ומהירים יותר, המחזיקים מעמד לזמן רב יותר.

 

“Let us never negotiate out of fear. But let us never fear to negotiate.”
John F. Kennedy

ניהול משא ומתן ודיאלוג אפקטיבי בארגון

תוכן נוסף שיכול לעניין אותך

טיפול פסיכולוגי או אימון אישי? על ההבדלים והבחירה הנכונה

מאת: מערכת האתר
רובנו ניצבים לעיתים בפני אתגרים, התמודדויות או תקופות של שינוי, שבהן אנו זקוקים לתמיכה מקצועית. שתי גישות עיקריות מציעות תמיכה זו: טיפול פסיכולוגי ואימון אישי. הבנת ההבדלים בין השתיים יכולה לסייע בבחירת הטיפול המתאים ביותר לצרכים האישיים. להמשך קריאה >

רשימת מקורות להעמקת הידע בנושאי הכנס השנתי של גומא גבים 2025

מאת: מערכת האתר
הכנס השנתי של גומא גבים התקיים ב-12.2.2025 והושפע מאירועי ה-7 באוקטובר. הוא עסק בטראומה אישית וקולקטיבית, פוסט טראומה והתמכרויות, ומאפייני הדור הצעיר שחווה את הטראומה, אותו דור שמסתמן להיות דור התקווה. ריכזנו עבורכם כאן רשימת מקורות מומלצת להעשרת הידע בנושאים שהוצגו בו. להמשך קריאה >

הורמוני האושר: המפתח לרווחה נפשית ואיכות חיים

מאת: מיכל גורדון
מה באמת גורם לנו למצב רוח טוב ולתחושת שלווה? מה יכול לעזור לנו לשפר את ה-well-being שלנו? הורמוני האושר כמובן! מיכל גורדון, מאמנת אישית לאושר, מסבירה מהם הורמוני האושר ואיך אפשר להגביר את רמותיהם, בעזרת פעולות פשוטות ויום-יומיות כמו חיבוק, פעילות גופנית או תזונה נכונה. כי גם בזמנים מאתגרים, אפשר ורצוי לשפר את מצב הרוח ולהרגיש הרבה יותר טוב. להמשך קריאה >

בין הובלה לניטרליות: כך מנהלים תהליך גישור בלי לאבד איזון

מאת: גלעד ברגשטיין
ניהול תהליך הגישור הוא אמנות של איזון. מצד אחד, המגשר צריך להכווין ולהוביל. מצד שני, עליו להישאר ניטרלי ולתת לצדדים למצוא פתרונות בעצמם. אז איך עושים את זה נכון? גלעד ברגשטיין, מגשר ועו"ד, בוחן את האיזון העדין שבין ניטרליות להובלה ומציע למגשרים כלים להתמודדות איתו. להמשך קריאה >

לימודי תעודה: בחירה מעשית לקריירה מצליחה

מאת: מערכת האתר
בעולם שבו הקריירה תופסת מקום מרכזי בחיינו, רבים מתלבטים בין מסלולי לימודים שונים כדי להשיג את הידע והכישורים הנדרשים. לימודי תעודה מציעים אלטרנטיבה ממוקדת ומעשית לתארים אקדמיים, ומאפשרים לרכוש מקצוע בזמן קצר יחסית. מסלולים אלו מתאימים במיוחד לאלו המעוניינים בהסבה מקצועית, בהעמקת הידע בתחום מסוים, או בשילוב לימודים עם עבודה קיימת. הגמישות וההתמקדות בפרקטיקה הופכות את לימודי התעודה לבחירה אטרקטיבית עבור רבים. להמשך קריאה >

איך לשמור על הזוגיות והרומנטיקה גם כשהילדים בחופשה

מאת: מיקי שאשא
איך שומרים על זוגיות שפויה כשהילדים בחופשה? עם קצת תכנון, הומור והרבה סבלנות, אפשר לצלוח את החופשה הזו, להישאר ביחד, וליהנות מהדרך. מיקי שאשא, מאמנת אישית, זוגית ומינית, תעזור לכם לשמור על הקשר הזוגי שלכם גם בתקופות האינטנסיביות האלה. כי גם בזמן חופשה, מגיע לזוגיות שלכם מקום משלה. להמשך קריאה >

פרק 56 | על חיבורים, חברים ואוכל: הפיצוח המרתק של דקלה מלמוד

עמרי גפן מראיין את דקלה גולדשטיין מלמוד
דקלה גולדשטיין מלמוד בפגישה עם עמרי גפן על חיבורים. בשיחתם המרתקת הם חוקרים את העולמות של חיבורים ושיתופיות, דרך הפריזמה המרתקת של הפרוייקט הייחודי "החברים של דקלה". דקלה בחרה לפני שנים לחבר בין אנשים דרך ארוחות שף ולאורך הדרך התפיסה והיישומים שלה מעמיקים ומתרחבים. מה בדיוק קורה שם ומה ניתן לקחת מזה לחיים של כולנו. להמשך קריאה >

פרק 55 | משא ומתן: מטקטיקה לתפיסת עולם

עמרי גפן מראיין את ונסה סיימן
כולנו יודעים לנהל משא ומתן? כך נדמה לנו. יש לנו מטרה, קווים אדומים, נדע להגיב והכל יהיה בסדר. - אז זהו, שלא! מו"מ הוא תהליך, ואמנות המו"מ היא אמנות היחסים והאינטראקציה. בשיחתם של ונסה סיימן ועמרי גפן, ממובילי ומשפיעי הדיסציפלינה המקצועית של המו"מ בישראל, הם מנתחים גישות, הנחות יסוד, טכניקות, ומסמנים תובנות שעשויות להיות אפקטיביות עבור כל אחת ואחד. להמשך קריאה >

פיתוח יכולות ההקשבה: הדרך לשיפור מערכות יחסים בחיים האישיים והמקצועיים

מאת: מערכת האתר
הקשבה אמיתית היא מיומנות שכולנו מכירים בחשיבותה, אך לעיתים קרובות נוטים להתעלם ממנה. בעידן שבו אנחנו מופגזים במידע ובגירויים מכל עבר, היכולת להקשיב באמת היא כלי נדיר שמאפשר לנו ליצור מערכות יחסים חזקות ובריאות, הן בחיים האישיים והן בעולם המקצועי. במאמר זה נדבר על החשיבות של פיתוח יכולות הקשבה, נתמוך בנתונים אמינים, ונבחן כיצד מיומנות זו יכולה לשפר את מערכות היחסים שלנו בכל התחומים. להמשך קריאה >

המדריך לשינוי מחשבתי בעקבות אירועי ה-7.10

מאת: מערכת האתר
מלחמת חרבות ברזל, הותירה רבים מאיתנו עם תחושות כבדות, פחדים וטראומות. הפחדים הללו אינם רק רגעים קשים שעוברים, אלא לעיתים יכולים להפוך למחשבות מגבילות שמשפיעות על חיינו היום-יומיים. כדי להתגבר על תחושות אלו ולחזור לחיים מלאים ומספקים, חשוב לאמץ שינוי מחשבתי עמוק. במדריך זה נלמד כיצד להשתמש בטכניקות NLP כדי להתמודד עם המשבר ולשנות את דפוסי החשיבה שנפגעו בעקבות הטראומה. להמשך קריאה >

מיניות: למה אנחנו מפחדים לדבר על זה

מאת: מיקי שאשא
אנשי מקצוע עשויים להיתקל בחדר הטיפולים ובקליניקה בנושאים בתחום המיניות, אך נושא זה הוא לא תמיד באזור הנוחות שלהם או של המטופל/מתאמן, לעיתים מחוסר ידע, לעיתים ממצבי מבוכה. מיקי שאשא, מאמנת זוגית ומינית, מציעה כלים פרקטיים לאנשי מקצוע להתמודדות עם הנושא. להמשך קריאה >

ישראל בטיפול נמרץ רגשי: איך מתמודדים עם גל המצוקה שאחרי ה-7 באוקטובר?

מאת: מערכת האתר
מאז אירועי ה-7 באוקטובר, רבים מאזרחי ישראל חשים מצוקה נפשית כלשהי, חלה עליה משמעותית בפניות לטיפול ריגשי בכל שכבות האוכלוסייה והבעיה היא שאין מספיק מטפלים או אנשי מקצוע שמלווים אנשים במצבי משבר. מה אפשר לעשות ואיך ניתן לייצר אופק חיובי למצוקה. להמשך קריאה >

רוצה ליצור איתנו קשר?

נשמח לחזור אלייך, רק צריך למלא פרטים



    קורסים במכללה
    דילוג לתוכן